onsdag 9 januari 2008

Åsså en fullspäckad dag

Idag är en sådan där härlig dag när man kommer bara slockna när man lagt huvudet på kudden, men åh så härligt. Efter jobbet bar det av till 4h för lite lydnadsträning med Ingalill och Nisse (vår trogna träningskamrat). Hon hjälpte mig att placera ut rutan på olika ställen så Hobbe fick träna sig på att söka upp den. Första gången såg han ut som ett fån. Han sprang iväg glad i hågen och åt helt fel håll och stod så fint;). Vadå?? var inte det här rätt, öhhh? (snacka om smart, närå bara skoja :) ) De andra gångerna gick det bra, då hade polletten trillat ned. Vi tränade också på fot, som vanligt, där han gärna blir lite het och långt fram. Så då fick jag påminna honom om vart man faktiskt går. Hobbe sitter och ser så olycklig ut som om han har blivit slagen när han sitter i sitt grupp, ändå har jag verkligen tränat positiv träning, men, men... han sitter fint. Vi måste dock träna på detta på söndag med mer störning.



Dagens tankenöt är och blir Hobbes apporteringsupptag, de är inte bra!! Han slarvar och antingen får han vända och ta omtag eller så vänder han och tar den på tillbakavägen. Någon som har något tips på hur jag skulle kunna träna på det? resten av apporteringar både med trä och metall har vi fått till.

Pluto fick träna lite lydnad han med för skojs skull och det blev han glad över. Han hade suttit och tyckt synd om sig länge längs sarjen. Vi körde lite hopp över hinder, apportering och lite fot m.m. Han har verkligen blivit en riktig godisgris, den kräsna collien :)

På slutet av träningen kunde jag inte låte bli utan drog fram slalomen och det funkade bättre än sist med Hobbe, men måste jobbas vidare med längre och längre avstånd ifrån. Pluto tränade ingångar framförallt från höger, men han blev för fokuserad på leksaken så med honom måste jag köra på ett annat sätt nästa gång. Efter träningen så följde Maud med på en liten promenad, trevligt :)

Lite senare bar det iväg för mig till friskis o svettis för att träna mig själv lite grann. Sedan hem och äta den mat som min kära sambo tillagat. Därefter iväg på tävlingssektormöte ( eller snarare sekten ;)) där det bjöds på god mat. Tack så hemskt mycket, det smakade toppen. Stackars Anette på dessa möten har hon det inte lätt och hon får knappt en syl i vädret (hon blir snart gråhårig av förtvivlan över oss) , men roligt och trevligt har vi det kan jag lova :)

Jag kan lova er att när jag väl kom hem långt om länge så somnade jag rätt fort. Imorn är det dags för lite agilityträning på kvällskvisten, tänkte försöka komma hem lite tidigare än sist, får se om jag lyckas :) /Tack och hej för mig!

1 kommentar:

Anette sa...

Det där med att komma hem tidigt från agilityträningar är inget man ska räkna med... ;-) Det tar sin lilla tid liksom! Till veckan blir det mer träning!
Och så ska vi ju få ihop spexen till festen! :)