måndag 28 januari 2008

En för nervös matte

Har verkligen ingen koll på mina tävlingsnerver. Måste tacka för all peppning och snälla människor som försökte lugna mig och alla snälla ord. De värmer verkligen :) Tyckte att det funkade fram tills att jag skulle in i ridhuset. Då blev jag hur nervös som helst, men vet inte riktigt varför, suck...

Hobbe var svår att få kontakt med inne i ridhuset vilket spär på min nervositet en del. Jag vågar inte riktigt säga till honom ordentligt, men samtidigt är det svårt att göra det på en tävling. I vanliga fall så kan jag säga till honom och han lyssnar men inte här. Men han känner väl det och att jag inte är mig själv. Jag får försöka hitta ett sätt.

Sittande i grupp-10
Platsliggning-10
fritt följ vid sidan-8 Jag kan inte höger och vänster när jag blir nervös. En gummisnodd på ena tummen kansk vore nåt!
Sättande-0 Förberedde honom dåligt, men det blev ett kanonbra ställande istället :)
Inkallande med ställ och lägg-5 Hobbe ställer sig själv :) Det får bli raka inkallningar framöver.
Sändande med lägg och inkall-9.5 Det momentet som jag oroat mig mest fungerade bäst.
Apportering o hopp över hinder- 9.5
Apportering metall-9.5
Vittringsprov o apport- 6.5 Blev osäker och smakade på pinnen bredvid innan han tog rätt.
Fjärrdirrigering-8

Vi slutade på ett resultat på. 235.5 poäng och ett andra pris. Vi kom trea i klassen.




Snacka om att Hobbe låste sig på rutan. Jag har aldrig varit med om maken. Han fokuserade och ville till den hela tiden mellan momenten. Vi behöver öva ännu mer på att bara gå förbi och starta framför rutan och gå fot förbi. Jag får jobba vidare på vår kontakt på tävlingen i början och mellan momenten. När väl rutan var avklarad så släppte min nervositet och jag började jobba mellan momenten och peppa Hobbe.

Allt som allt så var jag jätte nöjd med Hobbe och inser väl att jag får ut och tävla mer för att få mer rutin och på så sätt minska min nervositet. Jag kan inte låta bli att bli besviken på mig själv, men men.... Bättre lycka nästa gång! Jag skulle kanske ha hörlurar med lugnande musik i örat, men då blir det verkligen svårt att gå åt rätt håll ;) Tur att tävlingsledaren kunde lotsa oss vidare :)

Kul att se alla duktiga voffar och deras förare. Ulf vann elitklassen med Frisco, Hege vann klass III med Gustav, Carola fick sitt lp 1 med Isi, Carina vann klass II med Morris. Stort grattis till er alla! Härligt jobbat! Strongt av dig Madde att sitta med och heja hela dagen i det kalla ridhuset! Tack också Heidi och Ulf som alltid är så peppande!

Ha det gött!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till en bra tävling trots några missar och mattes enorma nervositet!

Detta fixar ni galant under våren!
Kraaam

Anonym sa...

Det blir inga som helst problem för dig och Hobbe att klara 3:an! Mer träning på koncentration som du skriver och så kommendering med matte! ;-) Det kommer att bli superbra!

Anonym sa...

Hei!
Her var det veldig mye bra!! Neste gang klarer dere opprykket:)