måndag 14 januari 2008

Helgen springer iväg...















En typisk Hobbe :)

På lördagen var jag iväg på den öppna agilityträningen på 4h. Vi fick hjälp av Anette med att träna kontaktfält, tackar vi så mycket för. Vi tränade också på slalom och idag gick det! helt OOOTROLIGT!! Gu, vad glad jag blev! Han klarade ta 4 portar med fart och 8 ganska nära. Äntligen :) Nu känns det som vår träning sedan i höstas kommer tillbaka. Hobbe fick också träna på att hoppa studs för att lära sig lyfta på benen. Han är annars expert på att leka plockepinn med alla hinder. Pluto tränade jag också slalom med, kontaktfält, staket m.m. Han tycker fortfarande gungan är äcklig när han inte är beredd på att det är den som kommer. Första gången blir han alltid lika skraj ut, vart tog hindret vägen, hmm... Men sedan går det bra. Svårt att få honom att få mer fart på gungan och balansen. Men gammal man gör så gott han kan :) godingen!!

Söndagen bestod av lydnadsträning. Hobbe fick träna på rutan, apportering, fjärr, inkallning, fotgående m.m. Inkallningen gick super bra. Han hade bra fart och fina stopp, bara jag tänker på att stoppa honom på rätt ställen. Fjärren gick också bra, men med något framåtdrift tyvärr.. Men vi jobbar på det så gott det går, men fina skiften. Rutan ska vi fortsätta att träna på att han får söka upp den för det är han inte säker på än. Fick hjälp av Anette som kommenderade mig i foten. Det var välbehövligt och det behöver vi träna mer på. Jag gick som en kratta när jag blev kommenderad. Tack så mycket för hjälpen Anette, den uppskattar vi. Ska tänka på mina händer i språngmarsh och undersöka vart jag brukar ha blicken :) Detta med att händerna högre upp triggar honom att bli studsigare och springa fortare. Det hade jag ingen aning om. Alltid lär man sig något nytt. Pluto fick också vara med och gästspela lite, vilket han alltid uppskattar.

Båda dagarna följde Cider med oss på promenad efteråt vilket mina hundar inte verkade lägga större notis om, men stackars Cider tycker Hobbe är så otäck när han stannar och väntar på oss och stirrar åt vårt håll. Nån gång kanske han lär sig att Hobbe inte är så äcklig ;) eller vad tror du Anette? Ögonbindel på Hobbe kanske vore nåt ;) Vi uppskattade sällskapet iallafall!!
















En finare bild på Hobbe, visst är hans öron söta? :)


Denna bild ser ut som en bild tagen på en collie från en gammal bok, men det är Pluto...

Eftermiddagen idag gick bättre än väntat. Trodde det skulle kännas värre än det var. Vi var till Ruds kyrkogård och urnsatte pappa. Det känns skönt att det är gjort, men samtidigt konstigt. Ibland får jag fortfarande för mig att jag ser honom komma gående eller att han fortfarande lever fast jag vet att det inte är så. Vi satte lykta och tog farväl, kändes fint. Du kommer alltid finnas i mitt hjärta! /Från din dotter


Nä nu ska jag gå och baka chokladmuffins till tävlingssektens spexgruppsmöte imorn. Alla glada och trevliga människor kommer hem till mig imron, med huvena sprängfyllda med ideér kan jag tänka ;) Det ska bli sköj att hitta på en massa skojsiga saker, antar att det blir en hel del fniss :)




















2 kommentarer:

Anette sa...

Vilken söt bild på Hobbe som räcker ut tungan! *fniss*
Vi hjälper er så hjärna med allt vad träning heter! Det är bara roligt!
Skönt att det kändes bra med urnsättningen. Jag blir tårögd jag när jag läser....
Ser fram emot chokladmuffins! Choklad är aldrig fel!

Maud & Zoie sa...

hej hej!
Härligt att ha dig i bloggvärlden. Jag läser dina inlägg med spänning!
KRAM