fredag 19 juni 2009

Det var nedrans vad segt..

Ja det jag talar om är förstås den nedrans muskelbristningen i vaden (benet, så norrmännen är med på vilken kroppsdel jag menar ;)) Jag har blivit så pass bra att jag nu efter en månad i stort sett inte känner någonting förutom när jag går på väldigt ojämnt underlag eller när jag springer (fast det var en vecka sedan jag testa senast) I helgen tänkte jag prova springa lite och se hur det går. Håll alla tummar ni kan, för det börjar bli nedrans långtråkigt att inte kunna träna ordentligt som man vill :( Jag som hade trott det gått över efter en vecka men tji fick jag!!

I måndags hade vi kursavslut på grundkursen jag och Hanna T haft. Vi var ute i Sörmonskogen och spårade. De var så duktiga allihopa. Någon vart lite ledsen att hennes hund inte spårade men då lade vi ett nytt spår och då gick det kanon. Vad skönt!! Alltid kul att se hundarna och förarna lyckas och bli så nöjda och glada. Känns konstigt att kursen redan är slut men jag hoppas jag får se dem mer ute på klubben. Hobbe fick visa uppletande och han var överlycklig. Då är han verkligen inte social när han ska jobba för då har han inte tid med sånt ;) Vi körde lite budföring också och där måste jag börja köra hela skick ibland. Han springer som en en skjuten kanon på sträckorna men satt så fint hos Hanna och ville inte springa därifrån. Han väntade på sin belöning och såg snopen ut när hon skickade honom. Hobbes tankar: Ska jag springa, näää!!! Inget bus?? Hallå!! Vi fick ofrivillig skotträning, vilket vi behöver. När han var yngre brydde han sig inte alls men det gör han nu. Det känns som det värsta momentet för honom kommer att bli platsliggningen. Det verkar hitintills som att det är lättare att springa när det skjuts.



Tisdagens em-kväll spenderades på klubben. Jag tränade lydnad och sedan var det sektormöte. Pluto har blivit så het nu när vi ska träna på våra trick som vi lärt och som han kan. Det är så roligt att se. Han gillar verkligen att jobba min Pluto Snuto!! Vi tränade benslalom, sick-sack, backa, snurra, lite ff, inkallning etc. Hobbe fick träna på framförallt vittringen och med många pinnar och i tisdags så kändes den så otroligt bra. Första gången nosade han bra och hittade pinnen. Andra gången vart han lite mer osäker men då nosade han runt länge, länge utan att lyfta någon pinne och sedan hittade han rätt. Detta är ett sådant stort framsteg för oss. Att inte i stundens iver eller osäkerhet ta en pinne och komma med in till mig med. Så denna fina trend hoppas jag fortsätter. Vi tränade vidare med inkallningar och där får jag nog kasta boll själv för Hobbe låser sig på den andra personen. Jag försöker ju få till snabbare ställanden och lägganden. Vi övade vidare på apportteringsupptagen och där jobbar vi oss sakta men säkert vidare. Detta känns som vi kommer att få jobba med en del, men vad gör det :) Såklart så tränade vi sitt i grupp och platsliggning. Han tycker verkligen det är jobbigt att sitta bredvid andra hundar. Han lutar sig och tittar bort från de hundar han sitter bredvid och sitter han bredvid två så vänder han sig bort från den läskigaste enligt honom. Hur han nu kan avgöra det och på vilka grunder? Men vi har gott tillbaka och tränar lite lättare igen så hoppas jag få upp motivationen på det här momentet och då få det bättre. I alla fall hoppas jag det. Vi tränade rutan också och där behöver vi nöta mer för det har varit hans paradmomentet, men nu var han lite osäker och ställde sig bakom en kon och sprang in från sidan m.m., så mängdträning på detta så är jag övertygad om att det kommer sitta igen.



I onsdags och igår hade jag sociala dagar med mina icke hundiga vänner, fast lite hundigt blir det förstås ändå :) E var snäll och hängde med på långpromenad med voffisarna och sedan var jag iväg till gymmet med en annan kompis. Det var första gången sedan jag gjorde illa mig och det kändes gött att komma iväg igen, men gisses vad fort man tappar muskler. Jag har också hunnit med att fika med två kompisar, en av dem har jag inte träffat på mycket länge. Kul att ses igen och sitta och tjöta.



Jag får önska alla en trevlig midsommar. Själv blir det en hundig midsommarhelg för mig och mina hundar med mycket träning hade jag tänkt. Håll tummarna för att det inte börjar regna för vi hade tänkt att ha midsommarpicknick idag.






/klart-slut...



1 kommentar:

Anette W & C sa...

Ja, det kan man minst sagt säg att det var en seg läkning av din vad, men snart är du på g igen! Vi önskar dig fortsatt god bättring!

Vad gäller spår är jag mer än gärna intresserad av att hänga med ut! Fast helst på eftermiddagarna på vardagar o inte på helgerna...

Ses på torsdag!!!