söndag 30 mars 2008

Tjihoooooooo!!!

Det har varit en positivt händelserik helg. Tack för alla tummar som hållts i helgen! De har hjälpt :)

Lördagen styrde jag och Erik bilen mot Laxå för Hobbes debut i agility. Vi skulle starta två hoppklasser på deras inofficiella tävling. Banorna var klass II nivå vilket märktes på vissa svängar och framförallt på den sista banans slalomingång. Den var supersvår :( Vi diskade oss i båda klasserna, men jag är superduper nöjd med min lilla racer :) Första loppet var det jag som klövade mig och inte tog ut honom ordentligt runt ett hinder utan då trodde han att han skulle samma väg tillbaka och där kom visselsignalen( =diskning). Sedan måste jag lära att vänta på hunden och låta honom passera, stackarna jag snubbla nästan på honom efter näst sista hindret. Andra loppet kändes mycket bättre. Vi hade ett bra flyt och samarbete! Då väntade jag lite länge på att ta tillbaka honom runt ett hinder och då tog han tunneln som stod efter hindret och visselsignalen kom igen. Slalomingången här var för svår för oss så han lyckades inte första gången så vi tog om och då gjorde han den kanon. Stora delar av loppena gick superbra och de missar vi fick får vi slipa vidare på.

Söndagen var det dags med lydnad igen i klass III. Ulle och Marie var också där och det kändes gött med några bekantningar på plats som stöd. Tack Ulle och Marie för en trevlig dag! Ulle du är en klippa på att räkna :) Marie, jag är säker på att ni också får ert första pris snart!! Tror inte så många vetat om att vi skulle tävla. Blir ju som sagt så nervös, men idag var jag inte så nervös, vilket jag känner är ett stort framsteg så jag är på väg åt rätt håll med min nerver!

Sittande i grupp: 10 poäng, där är jag supernöjd han höll bra kontakt och var med mig.

platsliggning: 10 poäng, inget att säga där heller, lite seg ner tyckte jag.

Fritt följ: 7,5 poäng- sen sitt, dk, ej position. Hobbe var inte med mig i början av momentet och de första vändningarna. Men sedan släppte det och han blev lite het och trängde bitvis men gjorde bra vändningar, både åt vänster, höger, helt om och bra språngmarsch. Så stora delar av detta moment kändes bra. Nu kan jag höger och vänster, det ni :) bara det borde ge pluspoäng :)

Sättande: 10 poäng. där har jag inget att säga han gjorde det klockrent.

Inkallande med ställande och läggande: 8,5 poäng- dk ligg, går något efter kommando ställande. Momentet kändes bra och allt utom dk på ligg i början var mitt fel. Jag har så svårt att avståndsbedömma och säga ståkommandot i rätt tid, så han gjorde ett bra ställande.

Sändande med läggande och inkallning: 7 poäng- nosar, ställer sig före kommando. Här var han fokuserad till 100 procent, vilket kändes bra. Däremot så reste han sig i rutan innan mitt inkallningskommando kom. Detta har aldrig hänt förr, men men...

Apportering och hopp över hinder: 9 poäng-slarvigt tagande. Jag är nöjd och upptaget är något vi tränar på.

Apport metall: 9 poäng- slår till apport. Där förstår jag Hobbe helt och fullt för när jag kastade iväg den så hamnade den på högkant så vad ska en liten bordercollie pojke göra :( Så där är jag supernöjd.

Vittringsprov och apport 5 poäng- lyfter fel apport, tar, släpper, tuggar. Att vi fick poäng förstår jag inte , men det tackar vi för :) Vittringen har under veckan fungerat så kanon så jag blev så snopen när han springer ut och plockar en pinne. Därefter springer ut till en spånfläck, sedan in och plockar upp rätt pinne, släpper, nosar på pinnen bredvid. Sedan tar han upp rätt pinne och kommer in till mig. Men men det är väl bara att träna vidare så han blir supersäker eller så fick han bara hjärnsläpp idag ??

Fjärrdirigering: 8 poäng- dk sitt, slarvar. Jag är supernöjd med fjärren förutom ett skifte som blev knasigt. Innan det var han kvar på samma ställe och han gör snygga och snabba skiften minn lilla bubbe :) Det var skiftet från stå till sitt. Jag tror han blir för snabb och inte ser eller tänker vad jag gör utan gör något bara. Han lade sig först och sedan efter kommando från mig satte han sig. Vilken snäll domare Gunnar Claesson är för det var inte mycket avdrag för det, men det tackar vi för.

Resultatet blev: 259 poäng och ett första pris!!!!!! Tjihooooooooooooooo!!!!!!!!!!!
:) :) :) Vi kom trea utav fyra hundar. Elit nästa, men jag tror vi gör någon mer trea för att träna oss på tävling och en apellspår ska jag anmäla mig till här framöver.

Jag är jättenöjd med min lilla Snurre sprätt!! Något som vi behöver öva upp mer som jag inte är nöjd med och som jag verkligen försöker är att nå honom innan momentet börjar. När han sitter fot bredvid mig. Då når jag honom inte riktigt i alla moment och det är då jag känner att vi inte riktigt har det samspelet som jag vill ha. För jag har inget och klaga på i själva momenten, där är han med mig och jobbar på bra. Detta är något som jag får lägga fokus på framöver ännu mer. Jag måste verkligen fundera hur jag kan göra, för nu var jag på honom men det gick inte riktigt in ändå. Skulle behöva ta honom i örat en gång och få prata med honom, men det får ma ju inte göra på tävling. Tävlingsledaren gjorde ju inte saken lättare. Hon ångade på mellan vissa moment, så jag hann ju knappt berömma :( Ingen fråga om vi var klara eller ej. Men jag försökte ignorera henne och jobba på med Hobbe och berömma honom. Domaren däremot är ju för go :)

Ujj vad långt det blev!!
En Jeanette med ett stort smile på läpparna :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS GRATTIS! Ringer dig idag eller imöra....=)

heidi sa...

Tjohooooo!

Grattis,Jeanette!herlig med 1-pris,va?Vilken duktig kille!

Anonym sa...

Gratulerer så masse Jeanette! Ser ut som du har fått kontroll på nervene dine også.Du kan jo høyre og venstre jo.ha ha.Super dupert!!!!

Anonym sa...

GRATTIS!!! Ni är bäst!
Massa kramar till våra bästaste!
Kram kram!

Anonym sa...

Super GRATTIS till 1:a-priset! Bra jobbat av dig och lille Snurre-Sprätt! Tjoho!!!