måndag 24 mars 2008

och så lider påsken mot sitt slut

Påskens rubrik skulle egentligen passa bättre som äta, äta och åter äta... Det har varit påskmiddagar i stort sett hela helgen. Det har varit mycket gott, men det känns som jag gott upp flera kilon efter helgen. Jag rullar väl till jobbet imorn. :)

Skärtorsdagskväll-blev det agilityträning med agilitygänget eller i alla fall några av dem. Jag hade båda voffarna med. Med pluto tränade jag slalom, 180 graders sväng, tunnelingångar från svåra håll. Pluto fick också en duvning i slalomen av Catrine, tackar och bockar. Hobbe körde hoppteknik, slalom och gungan. Slalomen kändes bra, men jag måste tänka på att öva mer på olika vinklar och avstånd till slalomen, men skam den som ger sig. I hopptekniksövningarna så kan man jämföra Hobbe med en unghäst. De har inte heller hittat rätt avståndsbedöming till hinder och rätt hoppteknik. Han har inte koll på sina ben till 100 % och det syns verkligen!! Man kan inte annat än le åt honom. Träningen med gungan går sakta men säkert framåt. Tack Anette.

Långfredag och påskafton- gick i matens och alkoholens tecken. Mycket gott, men det blir ibland för mycket av det goda. Fredagen var jag till min moster och morbror i Grums och åt påskmat. Lördagen var jag först hem till mamma och käka och därefter tog vi en välbehövlig promenad efter all mat. Hundarna fick stanna hos henne medan jag och Erik åkte vidare till min kompis, som hade inflyttningsfest/påskmiddag i sitt nya hus. Jag kan inte påstå att jag var så där jättehungrig när jag kom hem till dem och såg all mat. Alkoholen däremot slank ner mycke lättare och även en och annan godis :) Vad konstigt?? ;)

Påskdagen-stod det lydnadsträning här hemma på grusplan på schemat med husse som tävlingsledare. Stackarn, jag tvingar med honom i ur och skur, men jag är tacksam att han hjälper mig. Det är guld värt!!! Filmade Hobbes fria följ, så jag kunde gå hem och granska mig själv. Det har jag insett är mycket nyttigt. Jag körde igenom i stort sett alla treans moment och alla kändes bra utom fjärren. Jag säger fortfarande kommandona olika beroende på om jag är nära eller på avstånd. Suck... att det ska vara så svårt... Men nu är det inte ståkommandot utan sitt, alltid något!! Han ville inte sätta sig upp eller så lade han sig istället. Bestämde mig för att köra handtecken på sitt också för att göra det extra tydligt. Sättandet under gång kändes så himla superbra, det var gött!!

Annandagpåsk-var jag iväg och tränade lydnad med Maud och Ingalill på Forshaga bk. De fick extra störning för Zoie löpte, men det bekom inte Hobbe det minsta. Maud hjälpte mig bla. med kommendering i ff och han var nästan lite trög idag, vad har hänt?? Första gången. Jag blir knäpp känner jag, för de moment som fungerar klockrent ena dagen fungerar inte nästa... Idag var det rutan som krånglade. Fjärren fungerade bättre, men på längre avstånd hoppar han fram med rumpan så det övade vi på. Jag vill ju ha bakåtsitt. Platsen och sittande i grupp gick bra. Medan vi höll på och tränade så kom Malin dit också. Jag passade på att titta på när hon hjälpte Maud med krypet. Detta är något som vi borde börja öva på snart. Alla säger att det är svårt och tar lång tid att träna in, så då är det på tiden att jag sätter igång. Ingalill hjälpte mig med vittringen och den gick jättebra förutom en gång då det kom en flock med svanar och skränade och plaskade ner i älven nedanför oss. Då blev Hobbe störd och glömde bort vad han skulle göra, men sedan trillade poletten ned och han kom in så fint med rätt pinne. Jag förstår honom, jag blev själv rätt snopen. Duttiga vovven!! Uhh, vad kallt det var ute. Jag trodde nästan jag frös fingrarna av mig. Jag kände mig som en isbit efter träningen, så det fick bli badet nästa.
Tack Ingalill och Maud för hjälpen idag och trevligt sällskap.

Nä nu ska jag iväg och bygga ett stativ till en ratt eller rättare sagt Erik ska hjälpa mig. Den ska vi ha på jobbet till Pippis båt Hoppetossa. Vi har Pippi som tema på jobbet. Så snart kan barnen styra skutan!

Skepp o hoj...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja tack för idag! Det här gör vi om!