söndag 9 mars 2008

helgen

Ja, får nog hålla med Maud där Cissi angående era inlägg att det kvittar nog vart vi har sektmötena så har vi svårt att koncentrera oss på ämnena som sektledaren tar upp ;) Anette det är lugnt Hanna hade fått info. från Ulla.

Varför går alltid helgen så himla fort?? :( Nu sitter man här framför datorn och det är redan söndagkväll, suck... I lördags var Erik och jag ute och gick rudsspåret och då passade jag på att göra en förenklad uppletanderuta åt bägge voffarna. Det gick bra för dem båda. Var sedan på stan och shoppade lite och åt god lunch. Något man inte unnar sig allt för ofta, men gött var det! Undrar bara vart alla ens pengar tar vägen på kontot, måste va ett elakt pengatroll som äter upp alla mina pengar ;) Sedan blev det en riktig degardag med mycket film och god mat.

En riktig ensamvarg kände jag mig som idag. Måste säga att hundsporten är verkligen en social sport. Det är mycket trevligare med sällskap än att träna själv. Jag åkte iväg i regnet och spårade på Sörmon. Pluto gjorde sitt bästa spår någonsin, rediga pojken. Hade lagt ett spår med bananvinklar och tre leksaker i. Han spårade på mycket bra han tom drog i linan. Plutos svårigheter är att fortsätta spåra efter att han hittat och fått beröm för leksakerna han hittar i spåret. Min plan för honom är att ge lugnare beröm på apporterna/leksakerna under spårets gång och en riktigt stor belöning på den sista. Det ska bli spännande att se utvecklingen. Hobbes spår bestod av tre vinklar, två stigar (en liten och en större) och 6 föremål. Jag använde mig av några apporter och några leksaker. Idag hade jag bestämt mig för att få Hobbe att spåra lugnare och på det viset bli mera noggrann. Jag höll emot ordentligare och gick närmare honom och det fungerade bra. Han spårade mycket bättre. Det kändes som poletten hade trillat ned för han hittade alla föremålen både leksakerna och apporterna. De första vinkeln fixade han galant, den andra helt ok och den tredje vinkeln fixade han också bra. Den lilla stigen var inga som helst problem, men det var den större. Efter en stund fixade han det också, men detta behöver vi öva mer på.

På kvällen åkte jag till ridhuset för att träna på den öppna lydnads träningen med Hobbe och gissa om min förvåning. Det var alldeles mörkt, va? Hade jag tagit fel på tid, men nej! Jag var helt själv i ridhuset, inte riktigt vad jag hade tänkt. Ingen störning där inte och inget sällskap, men vi fick allt tränat ändå. Vi tränade:

-fritt följ: språngmarschen mycket bättre idag och vänstersvängarna med. Hans trängningar vill inte helt komma bort, me vi jobbar på dem.
-fjärr: vi har långt kvar, men vi jobbar vidare på den. Han har fortfarande lite framåtdrift.
-inkallning: Först en rak inkallning och sedan en med stå och ligg. Jag övade som Heidi sagt längre bort än man ställer på tävling. Det tror jag kommer fungera. Vill ju inte att ha ställer sig själv som sist. Båda var bra, men insitten blir lite sneda ibland när Hobbe slarvar, men han kan dem.
-tasstarget: idag övade jag med ett lock istället och gick tillbaka lite med denna övning. I början syntes det vad de grå jobbade. Han förstod inte riktigt vad matte ville och provad alla möjliga grejer, men sedan trillade poletten ned. Han stod riktigt länge på den fast jag gick omkring runt honom. Duktiga bubben.
Sedan kunde jag inte låta bli utan jag tog fram 4 portar slalom och övade ingångar. Rakt fram nu från båda håll fungerar perfekt, men vi behöver jobba vidare med mer och mer vinklar på ingångarna.

Nu ska jag se vad det bjuds på ur dumburken och lägga mig i ryggläga och softa en liten stund. Hoppas alla haft en härlig helg :)

Simma lugnt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser ut som dere er å rett vei med treningen Jeanette.Avstand er det nok desverre ikke pare du som sliter med. Tror nok dette er den vanskeligste øvelsen for de fleste hunder. Når er neste stevne da?