måndag 12 januari 2009

Oturen är framme...

I lördags var vi på agilityträningen och jisses vad folk :) Det märks att det börjar närma sig tävling snart. Jag övade på svängar, att inte riva (Hobbe), slalomingångar och kontaktfält med bägge voffarna. Pluto har haft en riktig sprutt väcka. Han var lika kvick idag med. Bra fart på honom. Lite fusk försökte han med i slalomen men den gubben gick inte ;) Han gjorde förvånansvärt fina kontaktfält med bra fart. Inte första gången på gungan för då flög han. Han var inte beredd på att det var den tror jag, men sen var det toppen bra. Hobbe gjorde många fina svängar men en när man skulle vända upp efter slalomen den var svår men där måste vi båda jobba vidare. Jag med hur jag vinklar kroppen och Hobbe att lyssna på mig. Han gjorde fin slalom och ingångar. Kf. var mycket fina första gången på både gungan och a:et var han lite långsam och tvekande men sedan gick det i ett huj. Mycket nöjd med träningen.

Söndagen var det iväg tidigt eller tidigt och tidigt. Allt är relativt, men för mig ;) Tävlingssekten + Ulle hade bestämt träff för att spåra på Sörmon. Cissi var snäll och lade åt Hobbe och jag åt banditen. Banditen spårade fint men blev tyvärr rädd för ett vindskjul i spåret som jag gått strax förbi i spåret. Men efter han bekantat sig med det gick det bättre. Hobbe spårade bra i början och första vinkeln var superfin. Han kom glatt in springande med apporterna han hittade längs spåret. Tyvärr måste vi missat mitten på spåret för rätt var det var så var spåret slut och han hittade bollen. Det var inget som jag märkte att han hade tappat bort sig men det måste varit vid en stig där han drog ned på tempot lite.. Han spårade fint och jag är nöjd men vi får väl ta nya tag snart igen. Det är väl så det kan gå när man inte spårat på ett tag. Pluto chockade mig igen. Han drog iväg i galopp i början i sitt spår och låg på i linan tio meter ut. Detta hör nämligen inte till vanligheterna utan han går lugnare med mer slak lina. Så detta var en glad överraskning. Han ville rakt där vinkeln var men jag stod kvar och så hittade han rätt igen. Han hittade båda sina leksaker och spårade fint vidare efter att han hittat den första.

Tilde bjöd på en god sockerkaka som hon bakat. Hon visade glatt och stolt upp sitt mästerverk flera gånger, sötisen :) Tack för trevligt sällskap i skogen :)

Sedan gick jag med en bit med Maj och Anette på promenad för att sedan styra bilen hemåt.
När Hobbe skulle hoppa ur bilen hemma så ser jag att han inte riktigt vill sätta ned vänster bakben. Nej, han måste ha sträckt sig i skogen. Vi var hemma och vilade några timmar för att Sedan åka iväg på klubbens lydnadsträning. Tänkte att det var något tillfälligt, men nej. Han visade när han skulle hoppa upp i bilen igen att det var något fortfarande. Åkte iväg på träningen men det fick bli lugn träning. Han visar inget när han går eller springer eller på träningen utan bara i trappor och i hoppen i och ur bilen. Annette var snäll och kommenderade oss i nedläggande och uppsitt och ff. Kontakten har blivit mkt bättre men stegförflyttningarna var inte så bra nu. Sitt i grupp och plats gjorde vi och de fungerade bra förutom att han ville lägga sig på Anettes kommando så det var det vi övade på sen. Vittring gick kalas och tack för hjälpen Anna och fjärren gick också bra. Pluto fick gå lite fot och höll fin position, inkallning och lite konster. Detta var han mycket nöjd med även om han gärna gjort mer.

Så idag och imorn får Hobbe vila så hoppas jag att det är något kortvarigt och att han sträckt sig. Tror nog att han sträckte sig i agilityn men är inte säker. Jag som tänker på att värma upp och av hunden ordentligt men de kan väl bli kalla när de väntar på sin tur om man inte kör direkt. Men jag får väl försöka acceptera att det blev så här och att det kunnat hända oavsett hur jag gjort. Typiskt bara att det skulle bli nu när snart alla tävlingar drar igång. Jag hoppas verkligen att lille sprätten blir bra kvickt . Tycker synd om honom :(. Allra mest blir jag orolig när jag inte vet vad det är men det får som sagt bli vila först och främst här de närmaste dagarna så får vi se hur det går. Ska gå en promenad snart och se om det syns nåt.

/suck, suck....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, vi håller tummarna för att han tillfrisknar fort lille snurresprätt! Men det är ju tur att man kan träna vissa saker ändå!
Vi får höras om fredagen var som skulle kunna passa att vara.
ha det!

Anonym sa...

Hvordan går det med Hobbe gutten da? Håper det ikke er noe alvorlig!!