lördag 14 februari 2009

Så nära men nära skjuter ingen hare...

Idag har vi varit på lydnadstävling jag och Hobbe. Uhh vad kallt det var trodde jag skulle frysa till is. Varför måste ridhus vara så kalla? Vi var på 4h igen. Jag var inte nervös inför sitt i grupp men på platsliggningen. Vi skulle nämligen ligga bredvid Anette och Hobbe har en förmåga att lägga sig ned på hennes kommando men inte den här gången då satt han tom när jag sade kommandot första gången :)

Resultatet:

Sitt i grupp: 10 poäng

Platsliggning: 9 poäng, dk ligg

Fritt följ: 7 poäng, dk, tappar position, nos, fel sida. Detta moment blev jag nervös mitt i. För han var med fint i början men sedan kändes han inte som vanligt, suck. Jag Har studerat ff på film och inser att det ser bättre ut än jag kände det men sakta marschen var katastrof han tom nosade en gång... Han kändes mkt bättre i detta moment förra gången vi tävlade. Han blir tryckt av att gå mot domarbordet etc. och sedan blir jag påverkad av honom vilket säkert gör det ännu värre :( men det är bara att ta tag i detta och träna än mer med nya personer och mer tävlingslika situationer.

Dumrutan: 6 poäng, steg vid stå, nos, sitter ej. Samma här känns imte med i foten. Okoncentrerad. Han står först fint men medan jag går varvet börjar han att nosa. Känns som han tycker det blir jobbigt. Nästa fel tar jag på mig så klent sitt har jag väl aldrig sagt och han sitter som sagt inte. Ligget gör han kanon för då är det tryck i matte och hennes kommando. Så mera go i matte helt enkelt :)

Inkallningen med stå och ligg: 9 poäng, något sent ligg o stå. Är supernöjd med detta moment. Han var jätteduktig min lilla sprätt!! Han håller ett snabbt tempo och lyssnar så fint :) Sedan måste matte hem och läsa regelboken. Tyckte jag läst den så ingående men tydligen inte!! Tävlingsledaren och klubbkompisar upplyste mig att jag använde ett kommando för mycket vid inkallningen från stå. Tack för upplysningen!! Den behövde jag verkligen!! :) Detta ska vi träna på. Tur att inte domaren tänkte på det :)

Rutan: 9 poäng, avslut. Är så himla nöjd med detta moment. Klockrent ut till kon och stod fint vid konen och snabbt ut till rutan. Snabbt in till mig. Enda som blev fel var ingången in till mig han kommer från höger. Anette trodde det berodde på vart domaren och skrivaren stod placerade. Men jag är så himla nöjd med momentet.

Apporteringen med dirrigering: 8.5 poäng, lägger sig, ej närmsta väg. Vad gör han?? Han lägger sig medan tävlingsledaren lägger ut apporerna, hallååå?? Detta brukar han inte göra. Är detta också jobbigt eller vad... ?? varför?? Fint och snabbt ut till konen och står fint vid konen. Vid dirrigering springer han ut fint åt rätt håll men först till spånfläcken där gamla koncirkeln till rutan var. Sedan rätt apport och fint in. Även om han sprang till spånfläcken först är jag så himla nöjd med att detta moment gick så himla bra. Detta moment har vi haft mycket problem med, så det kändes som en vinst!!!

Hopp och metallapportering: 0 poäng, hoppar ej tillbaka. Suck säger jag bara!! Han hoppar ut fint tar apporten men kommer långt åt höger och fast jag hjälper honom med kommandot hopp så tar han den rakaste vägen förbi hindret och fint in fot. Tänk om jag klämt i tidigare eller kraftigare med hopp så hade det kanske gått. Men i detta tråkiga så är jag himla nöjd med insittet som vi haft problem med. Rakt och fint och höll i apporten fint :)

Vittring: 7.5 poäng, nosar över, lätt tugg. Är nöjd med momentet som helhet och han gjorde ett bra vittringsjobb men inte början vad sitter han och gör?? Nosar när tävlingsledaren går ifrån oss, suck. Detta var nåt nytt!!

Fjärr: 9.5 poäng, halv sitter. Inget att säga om detta moment. Jag är mycket nöjd och han hade fina skiften. I sista uppsittet kunde man önska högre uppsitt men annars toppen bra!!

Totalt: 245.5 poäng (andra pris)

Denna tävling kändes lite blandad!! Vissa bitar kändes grymma medan andra kändes botten. Förra tävlingen är jag mer nöjd med i stort för då var han mer koncentrerad på mig tyckte jag. Idag hade han svårt att komma in fot när vi skulle ställa upp för de olika momenten. Men å andra sidan hade jag en del moment nu som gick så mycket bättre än sist. Trodde inte jag fått så bra poäng. Vi fick 15.5 poäng bättre än förra tävlingen så det går ju helt klart åt rätt håll. Känns lite surt att det bara var 10.5 poäng ifrån ett första pris. Hade vi bara fått minst en 5:a på hoppet hade vi tatt det. Jag hade inte stört mig så om vi inte fixat momentet alls men vi hade ju fixat halva, suck... Det är rätt lustigt för att till förra tävlingen fokuserade vi mycket på ff och dumrutan och då gick de bättre. Denna gången fokuserade vi mycket på rutan och konskick och apporteringsdirr. och då går de bra. Jag har ju givetvis lagt ned mycket tid på alla grejerna men mest krut på dessa. Nu får vi ta och träna mycket på koncentration och tävlingslikt ännu mer så hoppas jag det ska hjälpa och bli bättre. Så blir det utomhus härnäst... det tror jag underlättar för lille herrn!!! Men han är min lilla Sprätt som är världens goaste!!

Grattis Anette till klassvinsten idag och dina 293 p, grattis också till Ulf med Frisco till första priset. Fint jobbat av Anna med Igloo nästa gång tar ni det!! Synd Anette med det futtiga halva poänget som saknades för att få ett första pris och lp i tvåan.

Pluto fick nöja sig med promenad idag i det fina vädret. kan ju säga att han var mycket avundsjuk på Hobbe som fick göra så mycket skoj!!

Var ikväll på klubbens årsmöte. Stort grattis till alla duktiga ekipage som fick fina utmärkelser!! Jag fick en blombukett för lagdm-bronset i lydnad. Kändes skoj!!


Nej, nu ska jag väl sällskapa min kära sambo som står vid spisen och lagar god alla hjärtans dag middag!! Mmmm, du är en ängel.. :) Känner mig lite elak när jag sitter här framför datorn och degar, fast rätt gött faktiskt ;)

/Stor bamsekram till er alla!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Neste gang kommer 1.prisen!!! Dere er så flinke! Dette blir veldig bra!

Anonym sa...

Det såg himla bra ut Jeanette! Och mer träning på störningar så kommer han att fixa det ännu bättre nästa gång! Missen med hoppet var skit, men det är sådant som händer. han kan det ju egentligen. Jag fortsätter hålla tummarna för er framöver. Och störningar är jag bra på! Ses imorgon!

Anonym sa...

Dette var jo veldig bra :-) Stor fremgang på de selvstendige oppgavene.Neste stevnet sitter nok 1 prisen. Som du skriver, hadde dere fått 5 på hinderet hadde det vært i boks.Stor fremgang dette. Flinke er dere!!!!

Anonym sa...

Nästa gång sitter första priset,retligt med hoppet.
Ha de gott / Kram från oss

Anonym sa...

Ja,det närmer sig!Bare vent!

Anonym sa...

Vad ni är duktiga!! Övertygad om att när ni slår till blir det 1:a pros med råge!!Ert slalom igår gick inte av för hackor-duktig matte som tränat så bra!
kram Catrin