söndag 30 augusti 2009

En lärorik helg

Denna helg har många tankar farit runt i mitt huvud både positiva och negativa. Jag har verkligen fått rannsaka mig själv och ta mig en funderare. Återkommer senare i inlägget till ämnet.

I fredags kväll var det lydnadstävling på Kils bk. Vädret var minst sagt inte det bästa! Vad sägs om sitt i grupp och platsliggning i spöregn! :( Sitt i grupp ger mig ont i magen och det är numera mitt värsta moment. Jag vet liksom inte hur jag ska komma åt problemet som vi har. Gunilla sade att han hade suttit fram tills att vi skulle återgå så det var ju bra det även om jag gärna sett att han suttit hela, men men... han satt! Platsen lade han sig på andra kommandot, men det tror jag berodde på att mitt kommando inte lät som det bruka. Resten av lydnadsdelen gick blandat men slutresultatet blev inga lysande poäng men jag är nöjd ändå och han gjorde många bra moment. Den stora segern var mattes nerver och att jag faktiskt jobbade med min hund både i och mellan momenten. Det var han och jag. Foten började lite knackigt men blev bättre och bättre. Våra wow moment var dumrutan och metallen. Jag är så himla nöjd att träningen givit resultat. I dumrutan var han berörd av tävlingsledaren i ff men han gjorde sitt,ligg och stå skitsnyggt och vi fick en 9:a. Metallen har jag inget att klaga på. Vi har tränat på denna och det fick vi utdelning för, 9.5p. Rutan sprang han mot utställda brukspinnar istället för rutan men vad gör väl det. Jag vet att han kan, men det blev lite fel och kanske berodde det på att jag förberedde dåligt. Jag vet inte säkert, men det jag vet är att han kan det momentet skitbra annars.

Lördag morgon var det bara att stiga upp tidigt för en resa till Tibro för agilitytävling tyvärr utan ressällskap. Mycket tråkigt att åka på tävling själv, men det går det med. Vi började med hopploppet och där krångla han i starten. Har visst fått startproblem med starter sedan förra tävlingen i munkfors. Banan kändes trevlig och ganska enkel men ändå med några fällor. Hobbe följde bra men sedan tror jag matte blev lite ivrig för i sista svängen innan målrakan rev Hobbe ett hinder och vi kom i mål med fem fel. Det kändes så surt :( Så nära men ändå så långt borta! Även om jag är supernöjd med loppet och Hobbe. Vi kom 7:a och hade en tid på 28 sek/ref tiden var 39 sek. Vinnaren slog oss med 3 hundradelar det är inte stor skillnad det!! De andra tre loppen diskade vi oss. Agilityloppet rev han andra hindret och då slutar jag att jobba. Jag måste verkligen skärpa mig med det! Banan i övrigt var himla trevligt. I tredje loppet som var inoff. valde jag att diska ut oss och belöna starter och mycket riktigt hade jag en hund som hade promenerat iväg igen. Så jag tog om och belönade rätt beteende. Kände mig mycket nöjd över det beslutet. I fjärde loppet var det också starter som gällde och gisses han satt så fint pöjken min men då var jag så fokuserad på det att jag inte jobbade helt ut i banan. Men jag är så nöjd ändå! Vi har i alla loppena fixat slalomen galant och nu ska här hem och övas mer starter och kf för de var sådär bra. Inköp av visselpipa står på handlingslistan också! :)

Helgen har som sagt både känts positiv och negativ. Jag har liksom velat för mycket. Jag vill så gärna att vi ska nolla (i agility förstås :)) eller få vårt första pris att jag då har svårt att jobba vidare när det sedan inte händer efter en tävling. Jag är expert på att jämföra mig med andra istället för att se mina prestationer och se vad jag och min hund kan. Mina nerver som blir bättre och bättre men som rent ut sagt varit katastrofala. Det är klart de påverkar min hund.
Det heter ju sådan herre sådan hund! Så har inte jag självförtroende och tror på oss vem ska då göra det?? Jag får ju inte glömma bort att jag inte varit i elit förut eller haft en racer på agilityplanen. Sedan får jag inte glömma bort att vi kan mycket och att kommer inte dessa vinster nu så gör de väl det senare! Men när jag är mitt uppe i det glömmer jag det så lätt och ser bara vad vi inte kan och vad alla andra kan. Vi kanske bara behöver mer tid och något som inte får glömmas är att vi inte glömmer bort att ha kul!! Det är ju därför jag har hund och tränar och tävlar!!


Stort grattis till Anette och Cider som tog silver på brukssm i spår och till Gunilla som vann lydnadstävlingen i Kil i blötan. Det enda jag kan säga Anette är, hur gör du?? :) wow, stort grattis till er!! Blir så himla glad för er skull!!

/kram

4 kommentarer:

CaEk74 sa...

Det är svårt när man vill mycket! Men du är duktig, glöm inte bort det- kloka tankar du har och du slår huvudet på spiken, lugn bara nollorna ramlar in när ni teamat ihop er ännu mer rent tävlingsmässigt!! Det är ju några tävlingar till under hösten - Du ska att när ni löst knuten ang sitt i grupp, ramlar 1:a prisen in! Fick några bra tips under Mona kursen hos Wåhlin förra helgen, hör av dig ska jag tipsa dig.
Kram på dig

Hanna sa...

Synd att du inte hörde av dig. Jag har varit sysslolös hela helgen och hade kunnat vara sällskapsdam åt er på tävlingen juh! =P Du ska se att nerver och annat släpper snart och då kommer det hagla vinster över er! KRAM

Sanna sa...

Ni är ju super duktiga ni har alla bitar nu ska bara allt falla på plats samtidigt:)Att jämföra sig med andra är livsfarligt man måste hela tiden se till sig själv och sin hund och inte glömma att ha kul på vägen det är ju trots allt en HOBBY (LÄTT ATT GLÖMMA)!Vi tränar gärna på torsdag, hoppas allt går bra hos tandläkaren:) Kram på er

Anette W & C sa...

Stort tack för grattis!
Du o Hobbe kommer! Det är klart man vill att det ska gå bra - annars skulle man ju inte tävla. Jag är helt övertygad om att ni fixar framgångar o uppflyttnignar inom kort!