måndag 10 augusti 2009

10 fels helgen!!!

Då var man tillbaks i den gråa vardagen igen. Första dagen på jobbet, men det gick bättre än väntat :) men uhh vad dåligt jag sovit!!

I helgen har jag och Erik varit i Dalafloda på agilitytävlingar. Det var tvådagars tävling med Hobbe. På lördagen började vi med hopploppet och det var alldeles för svår bana för oss. Matte hann inte alls dit hon tänkt. Hobbe var lite väl överladdad och matte tryckte ut hunden i en sväng på tredje hindret så han sprang förbi och jag körde vidare så det blev en disk. Slalomingången var alldeles för svår och matte för långt bort. Denna bana kan jag bara säga att matte måste jobba mer runt banan och förbereda Hobbe redan när han är inne i tunneln vart han ska. Agilityloppet kändes som en go bana men tyvärr klöva vi oss båda två. Jag gjorde inte klart slalomen utan började vinkla upp mot balansen och då följde Hobbe med och missade sista porten men annars en fin slalom och längre fram så braka Hobbe rätt in i ett hinder innan gungan. Resten av banan gick kalas och vi jobbade oss igenom den fint tycker jag. Så i denna klass slutade vi på 10 fel med 38 sek. Lite kul var att på målrakan hör jag speakern säga: där rusar den snabba hunden i mål!! Lite skoj att höra :)

Måste ge lite positiv kritik till tävlingen att det var så skönt att vi fått en ungefärlig tid för banvandring och så hade de lagt alla klasser för sig. Det borde fler klubbar göra! Då slipper man ju sitta och vänta hela dagen på att få köra nästa lopp. Minus blir att funktionärerna inte fatta på den ena banan att vi inte kört klart på den andra!

Efter tävlingen drog vi iväg till campingen vi skulle bo på.Det var en mysig camping alldeles bredvid dalälven men lite väl nära stora vägen men vad gör väl det när vi bara skulle sova där. Efter att vi packat upp drog vi iväg till en sjö ett par kilometer bort och gu vad härligt. Det doppet var välbehövligt för vi var alla fyra varma efter en varm dag på klubben. Jag kan ju inte påstå att man luktade rosor direkt!! ;)

Söndagen då. Jo, då startade vi med agilityloppet. Jag insåg att min hund har glömt sina fina kf. Vilken slarver. Tyvärr så släppte jag på Hobbe efter balansen och trodde han såg slalomen men icke så vi gjorde om och även där så gick han ur sista porten och drog in i säcken och där hördes visselsignalen!! Att slalom ska vara så svårt. Sedan fortsatte vi över några hinder, fint bakombyte, över A-et inga problem men sedan vid gungan så far han rätt av den. Vart tog kf. vägen där!? Det undrar jag!! Jag tar om men är då på fel sida och då ser inte Hobbe vart han ska ta vägen efter däcket så där kommer rivningar, missförstånd och snurrar. Allt för att matte inte tar linjerna på allvar!! utan tror att hon kan springa på andra sidan ändå, men se det gick inte!! Sedan var det dags för hopploppet och även den var en trevlig bana men där spelar mattes tävlingsnerver henne ett spratt! Slalomen kommer som hinder nummer tre och jag blir så nervös att han ska missa igen att jag försöker stoppa upp honom innan men det slutar bara med att Hobbe inte fattar vad jag menar. Ska hädanefter alltid göra som på träning och låta honom lösa det själv och jobba framför mig in i slalom. Jag är övertygad om att han hade fixat det då! Resten av banan flyter på superfint och jag är nöjd med både Hobbe och mig. Hobbe river ett hinder efter en sväng. Jag tror det berodde på att han blev lite väl flack. Även här slutar vi på 10 fel men jag vet inte tiden för vi åkte hem innan jag såg resultatet! Kul att höra att Ninnie såg vårt sista lopp och tyckte det såg bra ut och att det såg mycket bättre ut än det gjorde sist hon såg oss. Alltid kul att få komplimanger!

Helgen allt som allt är jag supernöjd även om jag gärna sett en nolla, men nu börjar det kännas nära och det känns gött. Jag vill ju så gärna att vi ska fixa det snart! Hobbe har inte rivit många hinder i helgen och har lyssnat fint på mig bara jag jobbar och inte blir för passiv. Så helgen slutade med två diskade lopp och två 10 fels lopp. Så nu måste vi hem och öva klass I banor.

Stort grattis...
till Lina med Polka som tog en efterlängtad pinne i helgen i agilityklassen och till Ninnie och Katy (tror hon stavar så) som också tog pinne. Jag vet dock inte hur många. Jag såg endast ett lopp och då fick den en pinne. Stort grattis också till alla duktiga agilityvänner som var i Kumla och tävlade i helgen med många fina rundor och Sm-pinnar.

Nej, nu ska jag ta och ta igen mig en liten stund på soffan!! Ska bli skönt!

4 kommentarer:

Anette W & C sa...

Ja, det var gott att ni fixade er igenom två banor o att ni börjar bli ett "team" på banan. Mer träning så ska ni säkert fixa det ännu bättre i Frövi till helgen!

CaEk74 sa...

Det tar lite tid att teama ihop sig tävlingsmässigt oxå ,9- tror säkert att ni gjorde jättefina lopp-
Håller tummarna för er i Frövi ha de gott / Catrin o vovvarna

Lena & Gubben sa...

Förstår att agility är svårt & går ruskigt snabbt :) mycket mer vet jag inte om det men förstår att ni kommit lång & är jätteduktiga.
Lycka till i Frövi vi håller tummarna för er.
Kram från oss

CaEk74 sa...

Jättegrattis till den EFterLängtade Pinnen och Klassvinst i Frövi! Vad bra ni är tillsammans !!! :) Jätteglad för din skull