måndag 17 augusti 2009

Första pinnen!!!

En bild tagen i våras på Hobbe.


I helgen har klockan ringt alldeles för tidigt redan vid 3.30-4.00 på morgonen. När klockan ringde undrade jag om jag var dum i huvet som frivilligt gick upp mitt i natten!! Vilken normal människa gör det? ;) Jag plockade upp Ellen på vägen och sedan bar det av till Frövi på agilitytävling.

Lördagen började inte så bra. Mitt hopplopp skulle starta först och Ellen skulle hjälpa mig att hålla koll åt mig så jag hann värma hunden i lugn och ro. Ellen kommer och säger till mig som man brukar göra och jag springer ned för att hinna och då ska det vara några hundar innan det är vår tur men vad får jag se? Jo de har passerat mitt nummer redan med två nummer. Vi som hade sådan koll men det var visst många strykningar som inte framkommit tidigare. Det var fler som missade sin start och fick köra om. Det var inget trevligt bemötande jag fick. Sura miner och inget vidare svar, nä fyy.. Jag fick köra om men då vågade jag ju inte gå någonstans så jag skulle missa vår start igen så uppvärmningen blev väl inte den bästa varken fysiskt för Hobbe eller mentalt för mig. Jag hörde någon kille som stod bredvid mig som sade att de som missar sitt startnummer borde inte få köra. Det kokade i mig och jag var på väg att säga några väl valda ord men insåg att det gör nog ingen nytta. Det kanske inte bara beror på de tävlade att de blev som det blev, morr... Jag bet mig i läppen istället! Banan kändes vid första anblick väldigt enkel men när jag sedan hade gått banvandringen så insåg jag att den inte var så lätt. Det var många hinder som stod i konstiga vinklar och inga tydliga linjer. Starten var inget att hurra för, för matte stod ivägen för slalomen men resten av banan är jag nöjd med. Jag tryckte ut honom för mycket från hinder tio till elva så då tog han den från fel håll och där ringde domaren i visselpipan. Agilityloppet kändes mycket enkelt och jag kände ja, det här grejar vi, men nä.... Matte hade tänkt göra framförbyte efter slalom men jag vred upp mig för tidigt och Hobbe gick ur men jag körde på och vi blev diskade. Jag var nöjd med att han fixat slalomingången och det andra får vi jobba vidare på.

Söndagen när jag klev upp var jag så trött och ville inte alls åka men Ellen skulle ju åka med så det var bara att kliva upp. Hade jag åkt själv hade jag nog inte åkt, men så här efterhand är jag glad för att jag åkte. Vi startade med hopploppet idag med och idag hade vi startnummer 4. När vi nästan var framme gjorde jag en tråkig upptäckt, jag hade glömt fotbollsskorna. Det var blött i gräset och lätt att halka. Ni som känner mig vet att jag har extra lätt för det :) Hur kunde jag vara så klövig men som tur var så såg jag Anna innan start så jag fick låna hennes. Ellen var snäll och värmde Hobbe åt mig. Idag hade jag bara en tanke i huvet, vara lugn och jobba varje hinder. Starten flöt han ut i en liten stor sväng men hellre det än att jag försöker ta in honom och han river. Sedan springer vi mot slalomen och jag tänker att nu ska jag ta det lugnt och låta honom göra klart innan vi springer vidare, skit samma om vägen till nästa hinder inte blir bra. På väg mot sista hindret gör han någon snurr och jag skriker verkligen på honom för att han ska jobba framåt. Det var långt till sista hindret och jag var långt bak så han blev osäker på vart han skulle så därför snurr men sen fixade han det. Vi nollade!Jag kan inte tro att det är sant!!! Jag är så himla glad att vi åkte. Det måste vara Annas skor eller Ellens uppvärmning eller kombinationen!! :) Det kändes så gött att vi äntligen lyckades. Ett bevis på att vi faktiskt kan!





Sedan kom nästa klump i magen. Mitt resultat stämde inte och jag hade fått tidsfel. Det är inte sant tänkte jag. Ja vi gjorde ju i och för sig någon snurr i slutet och en stor sväng mot ett hinder men så långsamma var vi inte eller var vi det. Ellen och Maria B tyckte nog jag var knäpp. Tror du Hobbe får tidsfel! Nä, kanske inte. Jag var rädd att jag skulle bli tvungen att köra om men det hade tiden manuellt så det löste sig. Tack Frövi för det! 26.81 sek. och referenstiden var 39 sek så det var god marginal :) Det visade sig att vi hade snabbaste tiden och vann klassen!!Han kom 1:a av 31st hundar. Tjihooo, äntligen vår första pinne!! Hur gick det då i agilityloppet då? Jo matte valde att diska ut oss. Det var en liten klurig start men jag är mycket nöjd med min handling och med Hobbe. Han lyssnade mycket fint och vi fick en fin väg. Jag tror jag släppte Hobbe för tidigt innan jag gjort mitt framförbyte färdigt efter balansen och då fick han en dålig väg till långhoppet och rev det. När vi sedan kom till A-et och han tänkte tjuva innan jag givit frikommando på kf så valde jag att göra om och då diska oss. Även denna klass jobbade han bra och jag tror vi fixat den om jag bara haft is i magen på balansen, men vad gör väl det!! Hela helgen har Hobbe inte rivit ett enda hopphinder förutom långhoppet men det berodde ju på mig. Det känns skönt att all träning givit resultat.


Stort grattis till Anette, Anna och Maria M som fått sm-pinnar i helgen på Frövi. Synd Ellen med dina två femfelsrundor på agilityklassbanorna men du ska se att snart kommer dina sista två pinnar :)


Imorgon ska Hobbe till tandläkaren med sin trasiga tand. Det är en av de små framtänderna som har gått av och det har tom blivit en spricka i den. Jag vet inte vad han har gjort utan jag upptäckte det bara när jag kollade honom i munnen. Håll tummen för att det inte är någon fara med hans tand.




/Kram, kram










7 kommentarer:

Lena & Gubben sa...

Det värmer att läsa din blogg,känns nästan som vi var där.
Vilka tråkmånsar på Lördagen,bra att du teg & bet dig i läppen istället :)
GRATTIS,GRATTIS till den fina klassvinsten & felfritt lopp ( säger man så i grenen )
Blir så glad att ni nu fick visa alla vad ni kan :)
Njut nu av segern & fortsatt lycka till.
Kram från oss

Ellen sa...

Grattis igen, ni var verkligen grymma, men din tidsuppfattning är nog lite tokig ;) Håller tummarna för att det inte är någon fara med tanden så att vi kan åka till munkfors och plocka ännu mer pinnar!

Vicki & sheltien Tova Säffle BK sa...

Stort stort grattis! Måste nog hålla med om att din tidsuppfattning är sned om supersnabba Hobbe skulle fått tidsfel =) Nu känns det väl skönt!!

Anonym sa...

Äntligen! Kul att ni fick till ett kanonlopp till slut :)
Hoppas Hobbe gillade cheeseburger belöningen... Jag lovar att det blir en sådan för varje pinne

/Stolt Husse

Anette W & C sa...

Grattis igen! Superkul att det gick så bra! Synd bara att jag inte såg det - låg visst i tältet o sov...
Tror att husses löfte om hamburgare är ett stort dragplåster för lille Hobbe! Hoppas det blir många burgare framöver!!!

Sanna sa...

GRATTIS till pinne och klassvinst! så j*kla bra!Kommer hem på fredag så nästa vecka kanske vi kan ses för lite träning?kram

Helene sa...

Grattis grattis till pinne och så slår ni till med klassvinst,shit va ni ä bra!!!


Kram Helene & Meija