torsdag 23 oktober 2008

...å jag som trodde han bara var tjock!!

Långpromenad och lite uppletande stod på schemat för vovvarna på måndag och tisdag. Jag har känt att vi på sista tiden varit lite slappa med långpromenaderna. Detta märks både på Plutos flås och på mitt ;) På senare tid har jag reflekterat över att Pluto blivit lite väl rund om magen. Detta är högst ovanligt för han brukar alltid vara benranglet själv men inte nu längre tydligen! Förr hade jag svårt att få upp honom i hull. Jag började fundera vad jag gjort och inte gjort på senare tid. Det jag kom på var att jag belönat mycket med frolic och inte gått lika långa promenader, så det måste det bero på. Nu hittade jag en orsak till! På tisdag kväll när det inte blev någon träning så bestämde jag mig för lite pälsvård. Ett ont måste som jag inte gör så ofta som jag borde. Det tar sådan tid. Hobbe var klar på tre röda med både klor och päls, men med Pluto tar det desto längre tid. Jag borstade honom i en halvtimme och då hade jag bara tagit ena sidan vid magen och uppåt. Sedan fick jag ge upp för ryggen orkade inte sitta i den ställningen mer. Bredvid mig låg resultatet nämligen en stor hög päls och vips var han inte lika tjock längre. Usch, vad jag skäms :( Detta har hänt en gång tidigare och då insåg jag vad mycket päls han har och att han var rätt skral efteråt. Just när han är i fällning så är det så mycket hår som är på väg bort, men som liksom växer sig utåt innan de trillar av samtidigt som han får vinterpäls. Denna gången var det inte riktigt så illa med hullet, men han var inte tjock längre utan hade bara lite för mycket hull. Tur man upptäcker det innan man sätter hunden på hårdträning. Usch, vad dum jag känner mig efteråt :(

Tänk om en annan kunde banta lika lätt!! Borsta lite så försvinner flera cm runt midjan :)

Igår fick det bli ett stopp för lite Sibylla mat. Hoppas att det inte var där du var och käka Maud? Fast jag tror inte att det var där i alla fall. Allt för att hinna träna lite innan utbildningsmötet. Det blev lite agilityträning. Idag fokuserade vi på kontaktfältsträning och bakombyten. Jag är nöjd med kontakfältsträningen med både Hobbe och Pluto. De jobbade på bra. Pluto behöver öva mer på att lära sig hitta dem i fart och Hobbe på gungans kontaktfält. Vi körde en liten övning som Maria och Maria byggt upp. Med Pluto gjorde jag med framförbyten så han jobbade på extra mycket framåt. Hobbe och jag måste träna mer bakombyten och med en bollkalle i slutet så han lära sig titta fram och inte bakåt på mig. Fick till bakombytena men måste få till hans fokus framåt.

Mötet gick fortare än väntat med några diskussioner med både lika och olika tankar och åsikter. Efteråt fick jag sällskap av Anette och hennes vovvar på en promenad. Alltid lika trevligt med sälllskap.

Idag får det bli lite trimmande av min egen kropp med lite gympa ikväll. Eftersom mitt hull inte går att bosta bort ;) Det kanske är tur det. Hur skulle man då se ut? Skäggiga damen nästa kanske?

Tjenixen!!!

Inga kommentarer: