söndag 26 april 2009

Yeess, äntligen!!!!


Tack för snabba grattisar i bloggen!! Vad kul!! :)

Överskriften kännetecknar min känsla idag. Idag var Erik snäll och åkte med mig på lydnadstävling till Torsby bk. Skönt med sällskap som vet precis hur jag känner mig. Tack snälla husse för du var med och supportade oss hela dagen :) Idag hade jag bara som mål att sätta sitt i grupp resten skulle vi bara få till en bra känsla på. Träffade Hobbe syster Holly med hennes nya matte. De skulle starta klass II och jag kunde se likheter dem i mellan men också olikheter. En sak som är säker är att Scottie Tiger barna inte är så jätte lika varandra. Det är svårt att på utseendet se att de är syskon. Det gick finfint för dem och de fick ett första pris. Stort grattis till er!!

Min plan var nu att försöka göra som på träning och inte hölla på och träna så mycket innan och det verka ju fungera. Laddade mentalt med lite glad musik i örona (tack Malin var en bra grej :)) Så blev det dags för gruppmomentena och snacka om att matte var nervös bakom tältet. När jag går tillbaks ser jag vad snett Hobbe sitter men det skiter jag i han sitter, yes förra gångens beteende upprepade sig inte :) Han satt kvar hela tiden. Erik berätta att han tydligen var på väg att lägga sig men kom på sig och hade sedan suttit så till jag kom tillbaks. Platsen var inga problem var nära att sätta sig för tidigt men killen skötte sig ypperligt. Efter vi gjort dessa moment kändes det som värsta lättnaden och nervositeten släppte en hel del. Jag hade dragit startnummer två så sedan efter belöningen fick han in i bilen igen medan matte övade fot till musik själv för att fokusera. Sedan hjälpte det ju till en del att jag inte kände så många och därmed inte kände sådan press. Även om jag vet att folk inte bryr sig så tycker jag det är jobbigt när många duktiga elitekipage står och tittar på en. Vet att de skiter väl i oss men sån är jag :) Tog ut honom strax innan det var dags och körde lite pytte. Vi gick in på plan med att endast se Hobbe och att inte bry mig om han började tycka saker blev läskiga. Kände det en gång när vi vände upp mot domartältet och skulle göra vändningar på stället så kände jag att han blev störd men jag lotsades inte om det och körde på och det fungera.

Hur gick det då? Så här:

Sitt i grupp: 8.5 p, rör sig

Platsliggning: 10 p

Fritt följ: 9 p

Dumrutan: 9,5 p, något sakta läggande. Detta var något nytt att läggande var sakta men det skiter jag i. Detta moment kändes grymt bra idag. Lugn och fokuserad matte och hund.

Inkallningen: 8 p, fel kommando, dk, långt ställande och läggande. Matte fick hjärnsläpp och ropar Hobbe hit andra gången också, fy fy. Snacka om hjärnsläpp.

Rutan: 10 p. Lillgrabben sprang så duttigt!!

Apportering med dirrigering: 9 p, lek apport. Skit snyggt ut till kon och ut till apporten. Kommer inte riktigt ihåg men tror det var vid upptaget som han slarva.

Vittring: 0 p, fel apport. Hobbe tog först rätt apport men blir osäker. Den låg i mitten och var den första han hitta och då blir han osäker och släpper tyvärr tog han fel pinne med in. Så detta får vi hem och öva mer på.

Fjärr: 8.5 p, dk, dk. Fick använda två kommandon på båda stå. Tror jag sa stå annorlunda än jag brukar, men han var fint kvar på samma ställe.

Totalt: 259.5 p och ett första pris. Vi kom tvåa i klassen. Äntligen vårt första förstapris. Kändes som en stor lättnad att få kvitto på att vi faktiskt kan!!! Även om jag vet den sedan innan men det kändes så gött!! Hela tävlingen igenom hade jag en taggad hund som var på G. Jag och han jobbade ihop. Matte var inte så nervös och det känns lättare till nästa gång att inte behöva vara så nervös för även om den skulle gå skräp så vet jag nu att vi faktiskt kan!! Roligt att höra alla positiva kommentarer på tävlingen. De värmer :) Hela programmet framförallt efter gruppmomenten så hade jag en härlig känsla och det kändes så himla gött!!! Kul att poängen räckte men hade de inte gjort det så hade denna tävlingen känns så bra ändå pga rätta känslan. Milton var inte så dum ändå! Han hade mer koll på reglerna och såg mer än jag trodde. Han tom passade på att pussa på Hobbe och Hobbe gick fram själv och hälsade på honom. Ingen läskig domare här inte :)

Kunde inte låta bli att tjoa när de på prisutdelningen sade vår poäng och att den räckte till ett första pris. Lyckligare matte fick man nog leta efter på den tävlingen. Hade jag haft någon segerdans så hade jag nog gjort det med då ;)


Pluto var också med som fanclub och fick givetvis också träna lite. Vi gjorde lite olika trix. Gamla manne var också taggad och skötte sig fint. Alldeles för lite träning enligt han själv bara :).


Stort grattis till Gunilla med Kiwi som vann klassen idag i Torsby med 303 p. Såg finfint ut. Carina och Morris kommer igen nästa gång. De moment de satte såg snygga ut och fick fina poäng.



TJIHOO!!!






11 kommentarer:

Anonym sa...

Super!!! Jättegrattis till dig, vad du är duktig- jätteimponerad!!!!
kram
Catrin

Anonym sa...

Grattis till er båda, kändes riktigt kul att titta på igår :)

/Stolt sambo/husse

Anonym sa...

Jättegrattis!! Ni är urduktiga och kämpade på bra tillsammans!!
/Karina och det lilla Morret

Anette W & C sa...

Supergrattis tille rt 1:a-pris o den härliga känslan på plan! Hobbe is back!!! Blev jätteglad när jag fick sms av dig! Äntligen!!!!

Lena/Gubben sa...

GRATTIS,GRATTIS !
Jätteroligt att ni fick ett I:a pris idag,det är ni verkligen värda,extra kul att det hände när Husse var med.Förstår din lycka.
Ha de gott / Kram från oss

Hege og Gustav sa...

Spå utrolig moro at det endelig fungerte i ringen for dere. Gratulerer med en første premie, også med en null.
Nå er dere igang, på vei mot noe stort.

Anne Lise sa...

Tigern gratulerer Hobbe med en flott førstepremie:-)
Skal far og sønn konkurrere i ringen på valpetreffet kanskje?? Vi sees vel:-)

masse klemmer fra Anne Lise og Tigern

Cissi o Banditen sa...

GRATTIS!!! Åhh va roligt! Jag är så glad för er skull =) Kram

Julia & Viska sa...

GRATTIS!
Ni är bäst!
Många blöta pussar från Viska till Hobbe!

Anonym sa...

Hej Jeanette!
Kolla SM kval listan för 2010 för där är ni med. Nu är den ju alldeles nystartad men där kommer ni nog att va kvar. Så fint som det såg ut i Torsby.
Kram från oss !
Gunilla & Kiwi

Hanna sa...

HURRA HURRA HURRA!