måndag 20 april 2009

Världens bästa Hobbe!!!

Igår åkte jag, Maria och Maria till Torsby ridklubb för att starta i den inofficiella agilitytävlingen där. Uppe med tuppen var det som gällde :) Vi skulle köra i två hopplopp och två agilitylopp. Agilityklassen började. Första loppet kändes fint och han klarade däcket galant men gick ur slalomen i slutet. Sedan hade matte lite för bråttom och en hund som var snabb i reaktionen så när jag sade Hobbe vände han vilket jag inte räknat med så vi krockade med honom. Stackars Hobbis :) Jag var som sagt så rädd att han skulle ta nästa hinder men det gjorde inte min duttiga Hobbe. Sedan kom vi till en grej som inte berodde på någon av oss!! Vi skulle igenom en och samma tunnel för tredje gången och jag skickade Hobbe men stackaren kom inte in :( Den hade vikit sig men han var väl för go, han försökte ändå :) Lite tråkigt faktiskt att det blev så så tiden var inte rättvis men eftersom vi redan fått fel så brydde jag mig inte att säga till. Så detta lopp slutade på 10 fel, vi slutade 7:a av 22 hundar. Vårt bästa lopp hittills felmässigt!!

Andra loppet så bestämde jag mig för att springa på i slalomen för att Maria sade att han vänt sig om efter mig, men nu var matte lite väl snabb så han gick ur för det så vi fick ta om och då blev det rätt. Däcket blev han lite ivrig igenom så det lät ordentligt men det gick bra och vägen blev lite yvig men vi lyckades styra rätt på gungan tyvärr kom disken efter ett superfint kontaktfält på balansen. Jag släppte iväg honom för tidigt mot tunneln och han smet bakom ryggen på mig och tog ett hopphinder. Så matte måste hålla i längre!! Men även detta loppet kändes fint.

Tredje loppet (hoppklassen) Där gjorde vi ett lysande slalom och fint in i tunneln efteråt. Detta loppet slutet med femton fel, två rivningar och ett hinder som han sprang förbi som vi tog om. Matte stod lite väl still och kanske började röra på mig för tidigt. Tiden var 32.48, 10:a av 24 hundar.

Fjärde loppet var snöpligt nära en nolla men även här har matte inte is i magen. Det håller på att gå galet redan i första svängen men jag lyckas rädda det och Hobbe hoppade fint, puh. Sedan ska vi över ett hinder och sedan i en tunnel i bortre ingången. Maria sade att han tittat på mig över hindret så troligtvis har jag börjat vrida mig redan där och han river hindret och tar fel tunnelingång men vi fortsätter ändå, men lite snopen blev jag :) Det var så himla nära, men men så kan det va!!

Denna dag har känts så himla bra. Vi har verkligen känts som ett team och jag har styrt honom runt banan med några småmissar från mig här o där och någon rivning från Hobbes sida. Alla lopp kändes kanon speciellt det sista. Även om det var lite tråkigt att det var så nära en nolla. Trevliga banor fast med lite mycket skick förbi ena tunnelingången in i den bortre så detta och hoppteknik är något vi ska öva vidare på. Jag var så himla glad hela dagen över min lilla sprätt. Isen i magen var inte med överallt men jag försökte verkligen med både det och att vara mera tyst och att hålla mig lugn och det verkade fungera. Så jag är en mycket stolt och glad matte :) Vi fick tom lite priser för våra insatser, inte fel alls. Kontaktfälten och slalomingångarna satt fint.




Stort grattis till mina medresenärer Maria och Maria men även Anna och deras hundar förstås :). De gjorde flera fina lopp och fick bra placeringar och fina priser. Blir lite nervöst att titta på faktiskt man vet aldrig riktigt vad som ska hända förrän de är i mål, men det greja det fint och det är väl det som är tjusningen med agility. Tack Maria och Maria för ressällskapet och en trevlig dag!!!

/

2 kommentarer:

Anette W & C sa...

Gott att höra att du har fått "rätta känslan" på banan! Vi forsätter drilla matte med tystnad o is i magen ;)

Lena/Gubben sa...

Roligt att du kände en bra känsla i ringen,nu jädrans är det bara att fortsätta så.
Han kan din söta lilla Hobbe.
Stor kram från oss