måndag 6 april 2009

Uppgiven

Det kännetecknar gårdagens tävling för min del. Tyvärr sitter det i idag med :( Vad var det som hände då?? Jo, i sitt i grupp så sitter han fint och jag lämnar honom, men vad får jag höra?? Hunden går tydligen iväg o pinkar och lägger sig en bit bort. Suck!! kändes det bara. Svårt att jobba vidare efter en sådan knäck. Egentligen var vår tävling slut där, men det visste visst inte domaren!! Jag som jobbat så med sitten och platsen under vintern och de senaste två tävlingarna har de fungerat finfint!! Men inte nu. Han tyckte det var så äckligt. Provade efter tävlingen var slut, men med samma resultat. Vi fick till det tillslut sedan. Ja, jag får väl börja om från början igen med detta moment igen. Platsen fungerade finfint i alla fall. Vet att det hänt mycket i den mannens huvud under det senaste året. Han har bla. blivit en man. Är det jag som är så äcklig eller hela situationen eller miljön?? Jag har verkligen jobbat så positivt med detta moment, men tydligen fungerar det ändå inte. Förstår att jag måste ändra strategi, men det känns så tröstlöst att gå in med en hund som ser ut som jag slagit ihjäl honom på plan. Vilket jag absolut inte har gjort. Vad gör jag för fel?? Varför blir han så här? Beror det på min nervositet, sitter det i hans huvud eller vad är det?? Jag bryr mig inte om poängen utan jag vill ha en hund som tycker om att gå in på plan. Tyvärr blir det en ond cirkel att jag är inte nervös när jag går in på plan men jag blir det när han blir som han blir. I alla koncentrationsmoment såsom ff, dumruta, sitt i grupp så känner jag att han tycker det är jobbigt. Det är då väldigt svårt att försöka att inte bry sig även om jag verkligen försökte det. Efter att ca halva programmet har gått och vi kommer till de fart fyllda övningar så löser han de alldeles lysande. Metallen, apporteringen och rutan är jag supernöjd med. Där syntes det att all träning har gett resultat. Katastrof momenten igår var ju dumrutan och sitt i grupp.

Tycker så himla mycket om min lilla Sprätt och det är så frustrerande när jag inte vet vad jag ska göra. På träning är han ju så het och med!! Det enda jag vill är att vi ska ha kul tillsammans. Har en del ideér som jag ska prova till nästa tävling och jag hoppas verkligen det fungerar annars vet jag inte vad jag ska göra. Eller så är det hos mig allt sitter jag vet inte?? Någon som har något tips. Det tas tacksamt emot :)

Stort grattis till alla duktiga kronvallare i Åmål igår. Särskilt skoj var det att se lilla Jippie, wow vad fint det såg ut. 9:orna och 10:orna duggade tätt.

Nä nu ska jag iväg o träna mig själv och få ut alla negativa tankar. Får ta nya tag och på´t igen med gladare tag. Skam den som ger sig :) Är det något jag är så är det envis :)

/Dysterkvisten

5 kommentarer:

Anette W & C sa...

Japp, vi har lite att jobba med, men det är klart att det löser sig! Vi får försöka få till lite fler träningstävlingar för att kunna träna på tävlingssituation både för matte o hund! ;-)
På återhörande!

Hege og Gustav sa...

Du får tenke positivt. Masse "stevne" trening nå, så skal du se du får kontroll.
Vil ønske deg en riktig god påske!!

Lena & Gubben sa...

GLAD PÅSK !
Keep going positiv Jeanette,bra att du är envis detta fixar du & Hobbe.
Påskkramar till er.

Lena/Gubben sa...

Hejsan !

Har du lust att skicka din mailadress till mig.
Kram Lena

Hanna sa...

Håller med övriga, det här fixar nu ska du se!!! =D Kraaam