söndag 1 mars 2009

Raketen

Det var en fin liknelse som husse gav på Hobbe. Han sade att han fungerade som en raket som man tände på agilitytävlingen. Efter att den tändes på for den bara runt, runt i hög fart och när den brunnit klart så var det stopp. Och det kan jag nog hålla med om på första loppet (agilityklassen) framförallt. Han var överladdad. Starten och första hindret gick kalas men sedan kom däcket och han ramma det ordentligt. Jag var nervös att han hade skadat sig för det small ordentligt men inte... Sedan vidare och tog tunnel och a:et. Det gick bra men bättre kf önskas på a:et. Sedan sväng in till tunnel och det fixa vi och sedan ett hopphinder sedan tyckte jag han bara for runt och tog a:et flera gånger efter varandra, suck. Fast det är ju skoj att han gillar det så mycket :) Slutet på banan lyssnade han fint och fin slalomingång. Andra banan så var det en startraka med däcket och han drar förbi däcket men tar de andra hindrena fint. Vi gjorde om tills han hoppa. Resten av banan gick fint och jag är supernöjd!!! Känns skönt att vi fixa slalomingångarna galant i båda loppena!! De har vi ju som sagt haft en del problem med.

Pluto fick också köra hopploppet och det gick trögt. Jag har ju inte hoppat höga hinder på länge med honom och det märktes. Det var ganska segt och måttande i början mot hindrena men vi tog oss runt med fem fel. Gissa om jag blev förvånad när han inte heller tog däcket. Han kom på en hedrande sjätteplats med det loppet. Så lite mer träning på höghöjd och motivation innan vi startar igen så kommer det nog gå bättre. Några starter i klass II har jag nog tänkt att göra under våren med Snuto :)

Pratade med Anette om att vi får hem och öva däcket och byta namn på det och då sade hon att jag kunde fråga om jag fick köra efter att de kört klart. Vilket jag gjorde och det fick jag. Kändes inte kul att lämna tävlingsplatsen med att ha rammat däcket så. De sade att det var ok. Tyvärr råkade de ha prisutdelningen då också vilket kändes lite dumt men jag tänkte det är väl bäst att passa på ifall de tar bort hindrena sedan. Men enligt vissa människor var visst det inte ok. Jag håller med att det var lite nonchalant men jag vill att min hund inte ska ha dåliga vibbar av däcket och efter den rammningen han gjorde så kändes det bra att få göra om det ordentligt. Erik hörde några som satt bakom honom på läktaren och ondgjorde sig över mig :( Tydligen har jag gjort så tidigare på brukshundklubben. Undrar vilken klubb och när isåfall för det är inget som jag minns att jag någonsin brukar göra. Den sista kommentaren störde mig som bara den. Stör man sig så mycket kan väl komma och säga det rakt till mig så de förstår varför jag gjorde som jag gjorde. Det som stör mig ännu mer är att jag inte vet vilka som retar sig så fruktansvärt mycket på mig!! Jag får väl lära mig att leva med att alla inte gillar mig och det jag gör. Detta är något som jag har svårt för, för jag vill ju så gärna att alla ska tycka om en även om jag vet att det inte är möjligt!! Kunde inte låta bli att ta upp det här, men nu ska jag lämna allt detta negativa bakom mig.

I fredags kväll var vi några hbk:are som var och red på 4h. Maud hade fixat så vi fick komma och rida. Cissi och Maud var snälla och assisterade oss i vår ridning och våra pollar. Jag hade Nadal som tydligen var lik Pluto. Cissi hade dragit liknelser mellan hästarna vi fått och våra hundar :) Lika stöniga kanske?? Mycket mera speed i än Pluto men kanske en ung Pluto!! Detta var mycket trevligt även om jag haft ont i sittbenen hela helgen efteråt. Vi fikade och tjötade efteråt och hade det himla trevligt :) Detta gör jag gärna om snart igen. Då får gärna fröknarna också rida!! Tack så mycket Maud för denna trevliga kväll!

Idag har jag varit ute på långpromenad på Sörmon med två kompisar. Jag har passat mammas hund Bonnie hela helgen för mamma har varit sjuk. Hon har skött sig fint hela helgen även om jag fått tala om för henne hur man faktiskt beter sig i ett koppel :) Kompisarna blev inte avskräckta även om jag tvingade dem att på vissa ställen pulsa fram i snön, men det kanske var mödan värt för när vi var framme så stannade vi och fika. En trevlig tur ute i skogen var det och de ville tom följa med någon mer gång, så det lät lovande!! :) Mycket lustiga saker som folk lämnar kvar i skogen på Sörmon, uppspända skynken, behåar vad är det egentligen som händer här ute?? Behåar det kändes ju fel?? ;)

Skulle gå på bio med Hanna T ikväll men det var inställt pga dödsfall. Blev himla snopen. Fatta inte om det var någon i personalen som dött eller vad?? Antar att man får läsa om det i morgondagens tidning. Usch vad hemskt!! Kände mig hemsk men jag ville ju så gärna se filmen så jag blev irriterad varför skulle det hända just nu?? Jag vet att det inte är något de kan rå för och det är ju fruktansvärt det som hade hänt. Istället fick det bli hyrfilm hemma hos Hanna men det var himla trevligt det med.

Hej så länge!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, lille Hobbe behöver mer träning i svängar o hålla sig till matte, men det var en svår bana o jag tycker det är kul att han gillar agility!
Det är alltid någon som har åsikter om ens beteende så det är inget att göra åt. Bara "gilla läget"!

CaEk74 sa...

Det kommer alltid att finns folk som har diverse åsikter- strunt i dem- Förmodligen var det mig de syftade på då jag tränade på däcket efter Karlstads tävling förra året :) -
Körde du några ingångar på slalomet igår ? Om du kör däcket själv- tänk noga vart belöningen hamnar eller vart du lägger den ! Du ska se att det blir bra när det blir klart :) Både du och Hobbe är duktiga tillsammans och när det släpper så blir det i rasande fart!! Kram C

Anonym sa...

Ja,Jeanette,bry dig inte om slike personer,som regel är det människor,som inte lyckas sälv!och vid å trampa på andra,så fremhever dom sig själva!La dom gjöra så!Håll dig till dom du litar på!Att dom skal ge sig på dig,som bare är trevlig mot alla,det är för mig ofattbart!Om ni,som snakkade shit,läser detta,så fy skam!!!Fattar ni inte va dette sier om er?
Forresten kul,at ni har varit hos bror Fergus!!!Og kul med raketthistorien!Sköt om er!

Anonym sa...

Ja du håller med om att det är svårt att inte bry sig om saker man får höra att folk säger om en även om man vet att det inte är ngt att bry sig om! Kan ju fundera på hur folk orkar bry sig?! Men som övriga skrivit "bara" att stänga öronen och lägga energin på ngt roligare! "Raketen" kommer bli giftig på banorna i sommar! =)

Ha det!