fredag 20 mars 2009

Gul hund=läskig!!!

Under veckan har vi hunnit med agility och lydnad. Mycket agility blir det :) Men det är himla skoj. På agility by-night fick jag boll på mig och jag är himla glad att det inte fanns några tennisbollat till hands utan mjuka goa ;) Annars hade jag nog haft många blåmärken :) Mycket att tänka på och framförallt timing. Uhh, vad svårt jag har för det. Men jag kämpar på så ska det väl gå så småningom. Igår var jag helt själv i ridhuset. Pluto fick först ut och han har blivit så himla duktig på att springa ut till kon. Trodde jag aldrig, men man ska aldrig säga aldrig!!! Vi gjorde rutan också men den har han fortfarande lite svårt för!! Inkallning och olika cirkustrix blev det också för Snutoponken. Slalomingångar tränade jag också på med båda voffisar och båda gjorde finfint ifrån sig så det känns lovande :) För att slippa förra veckans dispyt mellan mig och Pluto fick han sitta i bilen efter att han kört klart. Det blir lugnast så för oss alla. I lydnaden fortsatte jag träna fot med övertaggad hund :) Vi tränade på sneda apporteringar och han hämta alla utom en så det går framåt även där. Dumrutan hade han alldeles glömt bort att man står först så Hobbe sitter så fint. Han har en förmåga att bli väldigt låg i sittet. Vet inte riktigt hur jag ska få upp honom. Detta känns som dagens tankenöt!! Vi tränade också på snabba sättanden för att få upp motivation och fart på dem går ju gärna lite trögt vilket jag tror beror på osäkerhet och ovetskap om att han ska sitta snabbt. Apporteringen och rutan gick kalasfint. Fjärren hade han fina skiften som vanligt. Så de momenten känns toppen!! Det är fixeringen vid apporteringsutläggaren som jag vill ha bort. Han har nämligen full koll på den!! Tränar därför på att han ska söka och se på konen istället.

Igår hann jag med en promenad med mamma och Bonnie i det fina vädret. Äntligen känns det som våren är här. Allt känns mycket lättare och roligare. Hobbe gillar i stort sett alla hundar han träffar men inte Bonnie. Det gick bra när hon var liten men inte nu. Han tycker hon är gör äcklig när hon kommer springande vid honom eller när han får godis hos mig för något bra han gjort. Då väljer han att gå iväg när hon kommer ångande. Jag kan förstå honom på ett sätt för hon är bufflig och klumpig i sin framfart. Inte van att han har nåt emot andra hundar men tydligen i det här fallet. Han är kanske inte så tuff som jag ibland tror!!!


/vid datorn Jeanette

Inga kommentarer: