måndag 30 juni 2008

Inte visste jag att hästar var äckliga...

Dagarna rullar på fyllda med aktiviteter. Bara två veckor kvar innan det är dags för semester. Jag kan inte låta bli att ha nedräkning :) I torsdags blev det en tur till Spånga för lite ridning på Calle. Hundarna fick givetvis också följa med. Jag erbjöd Erik att rida men han gick hellre bredvid med hundarna, undra varför ;) Hobbe har inte brytt sig så mycket om hästarna förut utan sprungit på bra framför och försökt att valla på dem nån enstaka gång. Idag tyckte han att Calle var hur läskig som helst. Erik skulle ta en bild på allihop, men det syns verkligen vad Hobbe tyckte om det. Usch, vad läbbigt!! Vill inte visa bildbeviset, för ujj vad konstig jag såg ut :) Ni får föreställa er istället. Här kommer i alla fall en bild på hästarna, Calle är den mörka längst bort.

Hobbes knöl har jag ju glömt att skriva om. Den blev mindre och mindre och var helt borta på tisdagen. Han måste ha blivit biten av nån stygg insekt. En broms eller en elak mygga. Skönt att det försvann.

Helgen bestod av härliga långpromenader. I lördags åkte jag hem till Hanna och så gick vi en tur i skogen. Hobbe fick leka med hennes lilla kelpievalp Dixie. Hobbe körde inga lätta lekar. Han lekte Hobbe racer och sprang allt han hade framåt och runt, runt, så stackars Dixie sprang efter och pep. Hon hann inte ikapp honom. Hobbe får nog igen dubbelt upp när hon växer upp och blir stor tjej ;) Tack Hanna för trevlig tur i skogen. Det får vi göra om snart.

På söndagen åkte jag och Erik ut till Sörmon och spårade. Han lade ett spår åt Hobbe och jag lade ett åt Pluto. Medan vi väntade käkade vi goa pannkakor i solen, mums. Mat smakar alldeles gudomlig gott ut i skogen. Fikat är ju nästa halva nöjet ;) Pluto fick ta sitt spår först och Erik spårade med honom. Han spårade på bra. Det blev en snurr i första vinkeln och en miss efter en stigövergång. Annars jobbade Pluto på mycket bra. Jag har insett att Erik är lugnare i sitt beröm och då håller Pluto fokus på vad han ska göra. Med mig glömmer Pluto vad han ska göra efter han hittat leksaken och vi kampar med den. Vaddå?? Ska vi göra nåt mer?? Gjorde jag nåt??? Så detta ska jag tänka på. Medan vi spårade med Pluto var jag tvungen att fråga Erik om det var Hobbe som lät så (han satt i bilen och väntade). Det var det!! Han satt och tjöt för att inte han fick följa med. Hobbe tyckte nog att livet var så orättvist. Hobbe jobbade på bra och spårar fint och med stor motivation. Han blir lite för snabb och yvig i mellanåt. Jag behöver träna på att få ut honom i alla vinklar ordentligt och spåra lite lugnare. Han genar gärna i nån vinkel längs spåret. Han missade tyvärr en pinne i spåret men hittade alla de andra.

På em. gick jag och en kompis en rejäl långpromenad i det vackra vädret, vilket resulterade i att Pluto knappt ville gå ut på kvällspromenaden senare på kvällen. Knäppisen, det brukar väl aldrig hända :)

På schemat idag står det lite agilityträning och sektmöte på klubben...

Hoppas alla har och får en bra sommar!! Bamsekram

Inga kommentarer: