fredag 4 juli 2008

Äntligen helg igen :)

En aning svettigt på jobbet, men gött att ha ett utejobb så här års. Saknar dock skugga för vi har inte ett endaste träd på gården, vilket blir lite jobbigt i längden. Jag går faktiskt där ute och önskar att solen ska gå i moln och att det ska börja blåsa, fy mig. Måste dock medge att jag är lite avis på kompisarna som ligger på Skutberget och lapar sol. Nu är det endast en arbetsvecka till, sen är det SEMESTER, tjihoooo!!!

I måndags var det som sagt agilityträning på klubben. Tack Maud för hjälpen med bollkastning på andra sidan staketet. Du är hjärtligt välkommen in när du vill ;) Vi tränade Hobbes svårighet med att hitta linjer fast inte hindrena står spikrakt. Jag ä mycket nöjd med hans insats. Han verkade fatta galoppen. Hobbe fick träna slalom också och han gör fina ingångar och slalomar när jag är bakom, men nu klarar han inte längre att jag springer förbi. Då blir han stressad och springer förbi portar. Det är väl så att det man fokuserar på fungerar och sedan glöms det andra bort, suck. Pluto övade jag att hoppa långhopp efter en sväng, vilket är hans svårighet. Detta löste han bra. Sedan var det dags för sektimöte som denna gång blev riktigt kort, tror nog att det var första gången ;) Vad har hänt??

I onsdags tränade jag och Ingalill lydnad på klubben. Pluto fick göra lite apporteringar och lite fot på skoj. Mest för att hålla lydnade vid liv, men framförallt för att han också ska få göra nåt. Annars blir han så ledsen och avundsjuk. Han håller verkligen i den där apporten rejält min lilla plutosnuto. Med Hobbe introducerade jag fler elitmoment. Vi tränade fram till konen med boll bakom. Hobbe fattade detta fort. Vi övade även vidare på apportering med dirrigering, som också gick kalas. Däremot behöver vi öva mer på att stå innan, för det var jobbigt och svårt. Så fort han anar att jag blir minsta irriterad på rösten vill han inte va med mer. Jag var inte ens sur :( Men jag ropade tillbaks honom och jobbade ännu mer positivt och då gick det susen. Han är verkligen så tuff i vissa sammanhang och så osäker i andra min lilla Hobbeprutt. Vi jobbade vidare med fjärren. Alla skiften är bra utom ett nu. Det är skiftet mellan sitt till stå. Då flyger han bak eller backar flera steg. Så nu belönar jag honom nära och stilla. Ingalill fick klicka oss i sakta marsch för Hobbe går som om han ska sätta sig när som helst. Detta är ju så svårt att se själv, så hon fick klicka när han gick bra. Vi tränade mycket annat också som jag är nöjd med. Vad roligt med nya saker att träna på, så detta kommer vi slipa vidare på under sommaren :)

I morn bär det av till Alingsås för ett besök hos Julia. Det blir 4 hundar under ett tak, hundträning och mycket hundprat. Detta ska bli skoj. Updaterar efter helgen.

Trevlig helg!!

Inga kommentarer: