onsdag 11 juni 2008

Som förr :)

I söndags och måndags var vi några som träffades på klubben för att träna inför lag-dm i lydnad nu på lördag. På måndagen var det andra trevliga träningskompisar med också. Jag träanbde mest med Hobbe med Pluto fick göra lite lydnad också för skojs skull. Detta uppskattar han alltid. Han är riktigt avundsjuk medan jag kör med Hobbe. Jag blev kommenderad i fria följet och det kändes helt ok, men trängning som vanligt. Något jag försöker träna bort, men skam den som ger sig. Vi tränade också vidare med fjärr och vittring. Fjärren rör han sig något bakåt i ett av ställandena så här får vi slipa vidare. Dagarnas problem och fundering:Något som jag blir konfunderad över är hur jag ska få honom att sätta sig fortare i sättandet under gång. Han kan fortfarande göra fel ibland så jag vet inte om det är osäkerhet fortfarande??? Men vi kan springa, gå på andra vis och då kan han sätta sig fort... så det är inte det att han är trög. Tips är varmt välkomna!!!

En parentes som är viktiga att nämna var också måndag kvällen som dock slutade lyckligt. Efter träningen så gick vi en promenad och efter att vi gått en bit av promenad upptäcker jag att jag tappat min bilnyckel. Ingen skräll för ni som känner mig, eller vad säger du Julia?? ;) Men det var ett tag sedan det hände sist. Kanske behöver jag en sändare på den eller liknande :) Tack så mycket Anette för att du hitta den!

Vi jobbar vidare i vår träning med bättre apporteringsupptag, särskilt på metallen. Känslan på söndagen var sådär, bättre på måndagen och igår var känslan kanon och lydnaden kändes så himla kul igen!! :) Igår var jag hemma i parken och tränade med Hobbe och Maj och Seven slöt också upp till vår träning. Mycket trevligt med sällskap. Jag kan inte säga att allt gick perfekt men jag hade en hund som var med mig och jag var laddad. Det kändes som förr igen, med en hund som var koncentrerad på mig. Jag hoppas verkligen att denna känsla stannar kvar, för det har känts tungt med lydnaden ett tag nu. Vi tränade vidare på att han inte ska tjuva till mig på väg från rutan, Vittringen tar han alltid rätt pinne först men blir osäker på att han tagit rätt så då måste släppa pinnen och nosa på alla andra innan han tar rätt igen. Jag antar att det kommer med tiden ju säkrare han blir. Tack Maj för hjälpen. Jag har tränat i stort sett alla moment i trean, så efter lördagen blir det elit träning på heltid. Det ska bli kul att fila på :)

Jag har insett att hundträning för mig är en social sport för uuhh vad tråkigt att träna själv, jag älskar ju att stå och "töla" med nån eller få hjälp eller tips av nån eller hjälpa andra med nåt.

Ser inte ljust ut för kvällen. Jag ska iväg på till Kil på träningstävling i agility, men just nu tvivlar jag på det. Jag tittar ut genom fönstret och vad ser jag, jo regnet öser ner. Planen och kontaktfältshindrena blir så himla halkiga då. Jag håller tummen för att det klarnar upp.

Jag avlsutar detta skrivande med en stor tumme upp för så känns det just nu. Tummen upp också för alla duktiga kronvallare som snart ska bege sig ned till SM alla andra voffar också så klart :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ingen större skräll=) Ha ha, du är underbar Jeanette!!!

Lycka till i helgen på dm!!! Heja Hammarö!

Kram:)