måndag 24 maj 2010

ÄNTLIGEN!!!!!

Helgen har varit en riktig hundhelg. Anna och Maria plockade upp mig på fredagkväll för att åka upp till Avesta för agilitytävling hela helgen. Med fullastad bil begav vi oss iväg och 3 tvåbentingar och 5 fyrbentingar.

Upp tidigt lördag morgon begav vi oss iväg till tävlingen. Det var Barry, Hobbe, Vera och Bull som tävlade dessa dagar. Nicke var fin publik och bussällskap förstås :) Hobbe verkade digga sina nya kompisar och busade framförallt med liten Nicke. Gassande sol hade vi på speedway banan och det var den lustigaste tävlingsbanan jag varit på men himla trevlig.
Lördagen startade vi med agilityklass där jag fått hjälp av M o A hur jag skulle fixa starten och den satte vi fint och sedan satte han kf fint men tyvärr så missa han den raka slalomingången. Eller rättare sagt ska jag säga att matte blev nojig för det gick så fort så jag försökte stoppa upp honom för att sen visa in honom i slalomen men det skapade bara förvirring så brukar vi väl aldrig göra på träning och sedan en miss på ett hinder som jag tog tillbaks honom på. Så den klassen fick vi tio fel. Nästa klass var hoppklass med samma start och även den här gången fixa han den fint. Sedan var matte lite sen med att visa honom i rätt tunnelingång men det gick. Det var nära, nära men matte gastade på liten sprätt och han lyssande fint och resten banan flöt på fint. Yeess!! Satt och var nervös om vi skulle få pinne eftersom det var en del snabba bc som också nollat. Visste inte hur länge jag stått upp vi tunneln och hur lång tid det tog men tydligen inte så lång tid ändå :) För vi slutade tvåa i klassen (43 startande) och det skiljde tre sekunder mellan oss och den som kom etta, vi kom runt på tiden 25,74 s. Änligen!! Beskrev lördagens pinne i hoppklass I. Det var första pinne för året och andra pinnen i hoppklass och det kändes så himla skönt. Känns som vi varit så nära varje gång men aldrig kommit ända fram men nu äntligen... A o M var glada över att jag inte kom etta när de såg vinstsäcken på 15 kilo. Vart skulle vi fått plats med den??? Min 3 kg säck var mer lagom :)

Om lördagen bjöd på gassande sol, bonnbränna så var det tvärtom men söndagens väder. Det regnade konstant hela dagen. Så behöver jag säga att det var lervälling på hela banan.Inte konstigt att speedwayförararna ser ut som de gör. Ett vattefyllt tält med en stackars Hobbe som fick en pool till bur men M var snäll och fixade så han fick en torr plats i bilen. Detta väder var inte exemplariskt för oss. Det var halkigt i leran och Hobbe halkade flera gånger i leran på agilityklassen. Hur vanligt är det annars att matte hinner före sin hund på balansen. Tyvärr fick vi riv på första hindret och en snurr innan ett hinder. Matte jobbade inte med tillräckligt långt ut och var för långt bort så vi slutade nia i klassen med våra tio fel och för det besväret fick vi en fin fleecefläta. Hobbe hade halkat både på A-et och balansen stackarn. Maria berättade att han höll på att halka av balansen med rumpan men att han lyckats hålla sig kvar. Hoppklassen så rev vi hinder tre men det berodde nog på matte vrider sig och sedan peta vi ner en del hinder på målrakan så vi slutade på 20 fel. Som värsta plockepinnet men, men så kan det va ibland... Ingen disk på hela helgen och en hund som har lyssnat fint så matte är nöjd med helgen.

Stort grattis också till Anna och Bullen som fixade två sm-pinnar och synd Barry och Maria som nollade två lopp (hoppas jag inte missade nåt) med fina rundor men tyvärr räckte det inte till sm-pinne.


Tack så mycket för trevligt ressällskap och många skratt!!


Här nedan kommer lite bilder på alla voffar på lördagkvällens promenad och bad för voffars del.
















3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ÄNTLIGEN, är sannerligen rätt ord i sammanhanget! Stort grattis till pinnen!
Anette W & C

Gun & Mia Jansson sa...

Grattis! Det var du verkligen värd!

/Mia

CaEk74 sa...

Jättegrattis!! Detta var du värd i massor!! Kramar Catrin o hundarna