måndag 28 september 2009

Nära skjuter ingen hare...

I går for jag, Ellen och Monica till Laxå för agilitytävling. Pluto fick stanna hemma och vara inkvarterad hos min mamma under tiden medan jag och Hobbe for iväg. Agilityloppet var först ut. Han satt fint i starten och bakombytet vid A-hindret fungerade finfint. Däremot så väntade inte Hobbe på mitt ok-kommando på A-et, aja-baja. Detta får vi öva på men han hade fin fart över det så det kändes bra. Hobbe lyssnade bra och följde mig fint genom banan men efter slalomen så var det en lite klurig sväng. Första hindret gick bra men vägen till nästa blev inget vidare men Hobbe hoppade hindret ändå men rev det. Jag både såg domaren och hörde hindret, suck... :( Vilken klumpig matte. Resten av banan flöt på bra förutom innan balansen för där står jag och funderar om jag ska göra framför- eller bakombyte och då inser jag att det försent så jag får göra ett fult oplanerat bakombyte. Så vi gick i mål med fem hinderfel och tiden 33. 65 sek och vi hamnade på en fjärde plats av 21 st.
Hopploppet var det sedan. Jag går iväg men vad får jag se när jag vänder mig om? Jo Hobbe står upp framför hinder nummer ett. Jag går givetvis tillbaks och sätter honom. Sedan sitter han så fint. Detta lopp känns så himla grymt. Vi får till fina bakombyten både vid slalomen och även ett mellan två hinder. Hobbe har bra fokus framåt och tittar inte på mig alls. Tyvärr så river han ett hinder i en sväng när jag vänder upp mig lite och förbereder mig för ett framförbyte. Så himla känslig är han. Han rev ett hinder efter slalom också men det missa domaren och det vet jag inte varför. Jag har studerat filmen från vårt lopp men det hjälpte inte. Så vi slutade med fem fel även här och tiden 26. 72 och på en sjätte plats av 20 hundar. Tänk om jag väntat en lite sekund längre eller stöttat honom mer med armen. Men men gjort är gjort och det kändes verkligen som ett kanonlopp och det är något som jag tagit med mig!!

Hur gick det då för Ellen och Monica? Monica och Rufsa kom runt felfria men tyvärr med tidsfel och Ellen och Eija gjorde delar av banorna superfint men blev tyvärr diskade. Så tack båda två för trevligt sällskap. Ellen var också snäll och filmade oss så jag har kunnat sitta hemma och studera loppen. En tidig och snabb dag var det så vi var hemma redan strax efter två och hur ofta händer det efter en agilitytävling :) Vi fick med oss en kampleksak hem som vi fick i pris i agilityloppet.

Ikväll har jag varit på klubben och kört lydnad med Maj och Seven. Tack för hjälpen Maj! Vi gjorde sitt i grupp, apportering och vittring. Hobbe satt kvar trots att det smällt men det syntes att han var berörd. Apporteringen var matte lite otydlig med dirrigeringen men när jag fick till den så satt det som ett smäck! Vittringen gick kalas första gången men när vi gjorde om på samma ställe med ny pinne så blev det fel. När vi flyttade och gjorde vittringen på ett nytt ställe med nya pinnar så fungerade det kalas igen. Undrar om det är så det blir på tävling. Då kan det ju vara flera hundar som kört på samma ställe!! Hur gör man det här? Tränar jag vidare på detta eller?? Detta blir jag inte klok på?? Någon som har något förslag?

/Hej så länge!!!

1 kommentar:

Anette W o C sa...

Kom nu ihåg, apropå att flytta fram målbilder, att för ett tag sedan var det mer disk än 5 fel. Nu är ni på "rätt" bana o med kalastider. Ni ska öva "hoppsäkerhet" i vinter o sen jädrans kommer det att gå undan!!! Ses på torsdag!!