söndag 20 september 2009

Agility *3


Så här kan det bli ibland när Sprätten har lite brått eller husse är lite busig!! Snyggt, nää!!!



Ja under veckan har det varit agility i dagarna tre!!! I tisdags började min agility grundkurs i Molkom. De har nämligen ingen agilityinstruktör där så jag blev tillfrågad om att hålla en kurs. Kul att inspirera andra till denna roliga sport :) Alltid lite nervigt innnan man kör igång en kurs, men sedan är det lugnt. Det var ett blandat gäng ekipage som jobbade på mycket bra och det syntes att de flesta testat på agility förut.

I onsdags åkte jag till Kbk för att köra lite agility men också för att visa mamma och Bonnie. Jag har alltid trott att hon är en tuff brud men tydligen inte alltid. Hon tyckte först det var lite äckligt och jobbigt men efter att hon förstått så var det skoj. Hon är visst mer lik sin gammelmormor Sudda än jag trott. Min första hund som jag började träna med. Vi körde hopphinder, tunnel och sedan A-et. Det var jätte skoj efter att hon fattat att man skulle över det. Kanske hon kan bli en agilityhund i framtiden hon med :) Pluto fick köra fart övningar och träna svängar och tunnelskick från alla möjliga håll och trix. Hobbe tränade jag slalomingångar, framförbyten, starter, motsatta handen etc.

Torsdagen spenderades på klubben med Helene och Sanna. Vi övade bla på de svårigheter som vi haft på kbk:s tävling helgen innan. Vi övade tex. på en klurig slalomingång. Tydligen hade jag varit lite klövig och skrivit in fel datum för tävlingssektormöte för jag trodde det var denna dag men hade tydligen varit på onsdagen. Så kan det gå när man inte har hundra koll! Jag som skrivit upp det så fint i almenackan men på fel dag. Jag kan inte annat än fnissa åt mig själv! Hobbe fick öva på den kluriga slalomingången som vi fick tillslut, staket med framförbyten, inte riva hinder och fart på a-et. Pluto fick köra lite hopphinder han också för att få göra lite. Han tycker agility är så skoj och att det är bra orättvist när inte han får köra. Inte förstår han att han har blivit en äldre man han inte! :) Det är så nyttigt att kolla på varandra och hjälpas åt. Ännu bättre blir det när man ser att den andra gör samma fel som man själv. Det blir så tydligt då även om det ändå är svårt att få till det själv. Vem har sagt att agility är lätt! :)

Igår blev det lydnadsträning tillsammans med Ingalill på klubben. Hobbe och jag tränade på sitt i grupp såklart!! med fokusering på att sitta fint och länge. vi övade på ff med störande tävlingsledare. Hobbe gick en kanonfin fot. Fina halter, svängar, vändningar trots att vi blev kommenderade. Denna känsla ska jag försöka få med mig på tävling. Det var länge sedan jag kände att vi hade en grym fot. Jag har liksom tappat bort den och tron på mig själv och att vi faktiskt har en fin fot. Den hade jag i klass I och II men sedan har det varit så mycket fokus på annat. Vi övade vittring och fjärr. Fjärren är det matte som får gå hem och öva. För jag säger inte kommandona lika. Så fort jag går längre bort så låter det inte lika och jag tar i mer. Det är ju inte fel på Hobbes öron heller! Tänkte prova bryta ned det här momentet också och köra ett skifte i taget och ser om jag kan få det bättre igen. Nu har vi nämligen fått många dk:n innan rätt skifte. När vi började med detta moment så hade vi klockrena skiften och dit vill vi ju tillbaks :) Skulle behöva gå lydnadskurs och bli lite inspirerade igen! Det är så nyttigt att få nya tips och då bli lite sporrad att träna på det man fått med sig.

Nä nu är det väl bäst jag avrundar för att ge mig ut med grabbarna en sväng. Sedan hem för att få i oss lite frukost. Den har en förmåga att smaka som bäst när man varit igång och blivit riktigt hungrig.

/hej svejs!!

Inga kommentarer: