söndag 7 december 2008

Inte gå så fort

Osså är snart helgen slut igen. Förstår inte vart dagarna tar vägen?? De bara svischar förbi. I helgen har det som sagt blivit många långpromenader. Härligt att ute och traska i skogen. Det tycker både voffarna och jag. Det syns tydligt på Pluto som nästan alltid är framför mig än som på vanliga promenader är strax bakom. Jag är en riktig gottegris så till dagens långpromenad så inköptes lite mysigt fikabröd. Så himla gott att sitta och mumsa ute i skogen när man gått långt.

Lördagens träning ägde rum i parken med husse som hjälp. idag var jag mera positiv :) Rutan får jag öva mer på stå igen för han lägger sig varje gång :) Men han springer fint ut till konen och sedan ut i rutan. Tränade på höger och vänster och det gick bra de flesta gånger men sitter inte riktigt än. Tränade på apportering med dirrigering. Idag lät jag bli att säga höger eller vänster utan bara vissa med armen och det gick bättre tyckte jag. Så det jobbar jag vidare med så får vi se hur det går. Vittringen gick klockrent. Första gången vart han osäker och släppte rätt pinne för att nosa vidare och sedan tog han den med in. Andra gången var det lite nos och sedan rätt på och in med den. Äntligen, vad härligt det kändes. Detta moment som har krånglat så. Det kändes så himla gött. Tränade vidare på sättandet under gång men han är fortfarande mkt osäker. Vill gärna stå. Jag provade med olika form av belöning etc men inget hjälpte :(

Jag har också passat på att läsa om detta i lydnadsboken och då insåg jag att jag får börja om igen för att göra honom säker. Gå långsammare igen och belöning direkt efter. Hoppas det kommer fungera.

Kvällen spenderades på bio. Vi såg på vi hade i alla fall tur med vädret igen. Den var himla skoj. Var lite skeptisk eftersom den första var så bra, men denna var himla bra den med.

Söndagens träning ägde rum på 4h. Jag blev chockad när jag klev in. Där var det inte många. Inte mig emot men det var nästan som man undra vart alla tagit vägen. Stora Stocholm kanske?? Vi tränade bla. på sitt i grupp och platsliggning. Jag fick hjälp av en lite flicka som gick runt Hobbe på platsliggningen. Jag har ju knappt tränat på störning, men han fixade det bra tycker jag. Han tittade på flickan men låg så stilla. Det kanske är avdrag för det, men det tar jag i så fall och så får vi öva vidare på detta. Fick hjälpa av Elaine (tror hon stavar så :)) med att träna nedläggningar. det första två gångerna lade han sig på hennes kommando men sedan satt han så fint. Detta får vi öva mer på. Usch vad man glömmer bort att träna på vissa saker, fy skäms på mig!! Vi tränade också ff och det kändes bra. Han vill lite långt fram men det jobbar vi på så det känns bättre och bättre. Bakåt behöver vi öva mer på men annars känner jag mig nöjd med plutten. Vi provade sättandena under gång och det gick bra alla gånger utom en. Så jag är supernöjd. Ska öva vidare så här så får vi se hur det artar sig. Gjorde raka inkallningar och det är inget fel på farten på snurre sprätt, han spinger på fint. Vi gjorde rutan också men jag stoppade honom i framkant så då började han stanna för tidigt. Jag som brukar i vanliga fall ha problem att få stopp på honom i tid. Så kan det va med små lättlärda hundar. Det var bara att ta fram bollen och lägga längst bak i rutan igen så fixar det sig.

Nä nu har det blivit dags för kvällsrundan och sedan tvättstugan.

/Natti, natti!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ikke lett dette med domrutan. Vi har virkelig jobbet for og få det til. Gustavsen ville gjerne sitte på stå momentet, og stå på sitten, eller til og med ligge på alle 3. For oss har det vært mengde, mengde.Ikke det øvelsen vi synes er mest moro nei.
Gleder meg til og se dere igjen på lørdag. Ha en fin trenings uke. Klem

Anonym sa...

Skönt att höra!! Vad skoj att höra. Ha det så gott så länge så ses vi snart :)

Anonym sa...

Hej på er !
Ibland tar vissa moment längre tid än andra men sen jädrans så sitter dom.Låter som ni har bra träningar med framsteg,kul.Ha de gott & lycka till i helgen.
Kram från oss