söndag 14 december 2008

Debuten

Ja, nu är äntligen debuten gjord i elitklass i lydnad med Hobbe. Den gick väl inte riktigt som jag tänkt mig, men så kan det vara ibland. Det var upp tidigt i ottan och iväg till KRK och Hanna T var snäll och följde med som moraliskt stöd. Som alla säkert känner till så har jag fruktansvärt dåliga tävlingsnerver. Jag vet faktiskt en person som är ännu värre och hon kan inte heller ha det lätt. Jag förstår inte varför jag får det och det går inte riktigt att kontrollera. Det är ju inte så att att jag blir utskämd bara för att det inte går bra eller att domaren skäller ut mig eller så, men jag blir det ändå. Det är som någon omedveten press på mig att jag måste lyckas bra, vet faktist inte ??

Jag drog startnummer 4 vilket kändes bra. Då slapp jag vänta så länge och behövde inte vara så nervös särskilt länge heller. Sittande i grupp och platsliggning var det först. Det kändes bra när jag gick ifrån honom men när jag kommer tillbaka ligger han och boxern bredvid ner, suck... Detta har aldrig hänt förut. Han har alltid suttit, men men någon gång ska vara den första. Platsliggningen kändes bättre. Han låg så fint när jag kom tillbaka men vad händer han sätter sig upp gör glad :( Jag tror det berodde på att jag tittade på honom vilket jag inte brukar göra. Ja, ja tänkte ja. Då får vi väl kämpa på med resten då.

Jag jobbade honom innan ordentligt och han kändes med och mina nerver släppte lite. När vi kommer in och ställer upp så gör jag som vanligt och han sitter fint, men vad händer sedan... Jag hinner gå några steg... Vart är hunden??? Jag tittar bak och han går efter mig. Ni som känner oss och har sett Hobbe vet att vi har motsatt problem även på tävling. Han tränger rätt ordentligt. Han tyckte det var skitäckligt inne ridhuset med presseningen framförallt som delade av ridhuset, men även med en hel del annat också. En positiv sak var att all min nervositet släppte. Jag försökte så gott det gick att jobba upp honom och mestadels gick han med fint men bitvis blev det äckligt igen och hann försvann bakom mig. Jag som tränat i samma ridhus och tränat tävlingslikt. Det är väl bara att inse att vi behöver mer miljöträning. Jag vet att min lille grabb inte är så miljöstark men så här illa :(

Sedan var det dags för dumrutan och den kändes så himla bra :) Han gick lite långt fram men vad gör det :) Jag gjorde dk på sitt för att hjälpa honom eftersom han haft svårt att sätta sig under tidigare träningar och det funka. Det kändes så skönt. Vi fick 8.5 p. I och med att han var som han var så sket jag i vad domaren skulle tänka om min belöning och belönade som på träning.

Sedan var det dags för inkallningen. Inget dk på nedläggningen som vi haft i klass III. Skönt! Ställandet klockrent men på ligget händer något. Han är på väg att lägga sig fint men reagerar på nåt och jag får klämma i med ett dk. 9p fick vi och jag är nöjd ändå.

rutan måste jag träna med mer koner, spånfläckar runt dem o hur jag riktar honom innan. Han såg konen strax bakom oss istället för den framför. 0p blev det. Apportering blev det också knas i skicket till konen. Jag måste träna stadga vid konen etc. Han tog rätt apport och jag blev så himla glad för detta har vi haft jätte problem med.

apporteringen, metallen och vittringen så ställer han sig upp efter avlämningen. Jag som tränat på att han ska vänta men jag får väl träna ytterligare på detta. Metallen tänkte han inte ta återhoppet på. Vet inte varför men jag gjorde dk och han hoppa. Vittringen var klockren förutom det jag skrev tidigare. Sist men inte minst fjärren. Detta moment gick bäst. Det är jag supernöjd med!! Fint nedligg utan dk och fina skiften. Jag tittade inte på honom när jag kom tillbaka förrän jag skulle kommendera upp honom och det fungera. 9 p fick vi.

Poängen allt som allt blev inte något vidare (så därför skrev jag inte upp alla) men nu vet jag vad vi behöver jobba med. Lite trist kändes det men det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag. Från och med nu kan det bara bli bättre :) Det som värmde mycket var de peppande ord jag fick höra. Lillemor sade under tävlingen att det rör sig mycket i huvudet på den hunden och det vill jag lova. När jag skulle hämta vårt resultat blev jag chockad. Vi kom inte sist. Vi kom tredje bakifrån. Både Lillemor och Kjell sade att detta skulle bli bra i framtiden och det var så kul att höra. Fick peppande ord från Hege och Ulf. Tack så hemskt mycket allihop. Ni anar inte hur mycket det värmer :)

Stort grattis till alla duktiga klubbkamrater både ni som fick era första pris och ni andra som kämpade på bra. Nästa gång då kommer ni igen ännu starkare. Stort grattis också till Hege och Gustaf som vann elitklass och fick ett första pris med bra poäng. Det såg mycket bra ut och det var kul att träffa dig igen :)
/Stor bamsekram på er alla!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dette blir nok veldig bra:) Flinke er dere. Gleder meg til å se dere igjen neste år, kanskje vi til og med kommer på spor stevne igjen:D

Anonym sa...

Gratulerer med et kjempe flott deby stevne!
Jeg fikk jo ikke sett dere, siden jeg hadde start etter dere. Så typisk :-(
Dette var kjempe bra synes jeg. Det er vel som vi snakket om. Nå er det bare og melde på noen stevner, så dere begge får litt erfaring.
Kjempe koselig og treffes igjen!

Anonym sa...

Vi tränar vidare vet du o vi ska nog kunna ordna lite "störande moment"... Har bokat ridhuset en del på jullovet..

Anonym sa...

Nästa gång då slår ni till, det vet jag! Detta var ju bara uppvärmning:) Ni är så himla duktiga och Hobbe så himla snygg hälsar Viska!=)

Massa kramar till er båda!

Anonym sa...

Jag hjälper till med miljöträningen!
Misströsta inte, ni kommer igen och det med bravur!

Tack för grattishälsningen!