torsdag 28 februari 2008

Träning *2

Igår blev det lydnadsträning *2. Pass nummer ett var tillsammans med Ingalill och Nisse på grusplanen hemme på Norrstrand. Med Hobbe tränade jag apportering, fritt följ, inkallning, rutan, fjärr etc. Det kändes bra. Lite för het i foten var han dock, men vi jobbar vidare med det. Fjärren är inte bra än, så den får vi också jobba på. Pluto fick köra apportering, inkallning, fjärr och lite tricks. Snacka om störning man får dagtid där. Det ligger en förskola precis bredvid och när jag körde med Pluto så kom det barn förbi som skriker Lassie, Lassie men han bryr sig inte det minsta. Han ser bara åt godiset och mig :) Jag har fortfarande så svårt att förstå vilken godisgris han har blivit ??? Han som knappt såg åt levergodisar förr, var det inte köttbullar så kunde det kvitta. Förra året så snodde han och käkade upp en stor påse levergodis för mig, den lilla ligisten ;) Då var jag inte glad kan jag lova! Påsen var nästan nyinköpt. Hobbe bryr sig inte heller när det kommer en massa människor förbi han jobbar på fint ändå. Det känns så skönt.

Hann också med en sväng hem till en kompis och va lite social också innan det var dags att dra iväg på nästa träning. Då tog jag bara med Hobbe för det skulle skjutas på klubben. Anette kommenderade oss i fria följet och jag svängde rätt hela tiden idag, tjihoooo!!! Lite het hund dock som går och tränger och blir lite för springig i språngmarsch, så det behöver vi jobba mer med. Tuva är visst inte bara störning för brorsan Cider utan för Hobbe också! De tränade bredvid oss när Hobbe gick fritt följ och då kunde inte Hobbe låta bli att glo åt deras håll. Suck, så då fick jag säga till honom. det känns som om han vet att han inte ska, men ändå inte kan låta bli. Det är ju inte alltid men ibland. Fast jag tror nog att med mera träning så kommer vi kunna jobba bort det. Hoppas jag :) Vi låg också plats med Keno, Trolla och en flat (vet tyvärr ej namnet) och det gick toppen. Inget att klaga på där. Jag och Marie gjorde en sitt i grupp också, där får vi jobba på att han ska ha fokus på mig hela tiden. Eller inte jag och Marie ;) utan Hobbe och Trolla. Sen bar det av hemåt för en långpromenad med husse.

Jo, Hege nu har vi anmält till en tävling i slutet av mars, så då ska vi göra ett nytt försök :)

Ikväll har det varit lugnt på hundfronten. Jag var iväg på ljusparty och shoppade alldeles för mycket. Jag har lite svårt att hålla i slantarna, en riktig slösa... Vi fikade och pratade och det var trevligt. Det verkar finnas partyn för alla möjliga saker. Kan inte nån komma på sådana partyn fast med hundsaker eller finns det redan. Det vore nåt :)


Nä nu är det bäst man beger sig ut på en kvällsrunda med voffarna. Hobbe ligger här nedanför och väntar. Imorn ska vi äntligen boka resa och det känns så gött!!

kramiz

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så spennende at dere har meldt på stevne.Tror det kommer til og gå super fint. Følger med på bloggen, og med så mye trening dere har gjort siden Karlstad, er jeg sikker på at du kommer til og gå som du blir kommandert. Om du i tillegg ikke glemmer Hobbe mellom øvelsene kommer dere til og gå til gull. FLINKE ER DERE :)

Anonym sa...

Tack för senast själv! Hittade till din blog idag, visste inte att du har en... Nu har jag ytterligare en jag vill följa...:) Vi kanske kan slå våra kloka ihop och träna någon dag? Behöver också mer kommendering! Och spåra måste vi ju, som vi har pratat om sååå länge! Kram Malin & Keno