måndag 25 februari 2008

tiden går...

Har visst blivit en segpropp på att uppdatera på sistone ;) Så nu kommer det en summering över resten av förra veckan. I fredags fick jag sällskap på min träning nere på grusplan av Anette. Vi tog en promenad innan. Alltid lika trevligt med träningssällskap, det uppskattar jag :) Maud synd att du inte kunde bli med, men jag lovar att sms:a nästa gång jag beger mig ut och tränar.

Anette kommenderade mig i fria följet 2 gånger. Första gången kunde jag inte höger och vänster, men andra gången gick det bra. Det har nog börjat gå troll i detta :) eller så har jag fått en hjärnsläpp ;) Så alla frivilliga till att kommendera oss är hjärtligt välkomna att höra av sig! Anette blev så glad när hon såg att Hobbe också kan låsa sig på andra hundar, men det Anette det gör han allt också ibland :) De har sina likheter dessa bröderna och olikheter också förstås! Vi tränade också vittring som gick mycket bra, inkallning, sättande under gång, fjärr etc. Vi övade på Ulfs apporteringsupptagsmetod och den verka funka på Hobbe. Fick många bra tips av Anette, vilket vi tackar för! Hjälpte Anette med lite kommendering i fria följet, apportering och vittring. Trevligt att kunna hjälpa till. På kvällen åkte jag och Erik och hjälpte mamma i lägenheten, men jag blev lite trött på att min mamma är en riktig ekorre :)

Lördagen bestod av en härlig promenad med lite träning och fika med husse ute på Sörmon. Härligt väder var det men lite blåsigt. Pluto är den som har minst ro att sitta kvar länge på samma ställe, så efter en stund tyckte han att vi fikat klart. Men han fick allt lugna sig några hekton. Kände mig riktigt hurtig under lördagen för vi hann med att tvätta båda bilarna och jag dammsög dem båda. Innan det hade vi varit hemma och städat. Det är ju mindre kul, men ett nödvändigt ont sett ur mina ögon. Kvällen bestod av vin och godmat och kikande på resa. Det sista fick jag tyvärr göra själv för sambon somna i soffan. Inte bra med vin ;)

Söndagen hade vi fått långväga besök, nämligen julia, Viska och Isak. De och Hanna med Iro följde med ut i skogen på Sörmon och spårade. Spårandet gick över förväntan med Pluto. Han spårade på mycket bra och snabbt och hittade alla föremål. Hobbes spår gick både bra och mindre bra. Snacka om het hund i spåret. Jag orkade knappt hålla honom och skulle behöva haft handskar :) Vi får öva vidare med vinklar och på apporterna för han missade en, men i övrigt är jag nöjd. Budföringen med Hobbe funkade mycket bra. Han kom idag in fot utan extra kommendering. Så vi börjar närma oss att kunna starta ett appellspår. Vi åkte sedan hem till Hanna och käkade, fikade och pratade i massor. Det var mycket trevligt och roligt och kort kommer senare. Tyvärr går tiden så fort bara :( Vi får synas snart igen! På kvällen kom mamma förbi på middag och sedan satt vi och letade hund åt henne. Jag hoppas hon finner en snart, så hon kan komma ut och tänka på annat. Det behöver hon verkligen! Sen kan jag ju isåfall börja köra med henne i hundträningen, alltid lika trevligt att leka gestapo :) nä då eller kanske lite!!

Ujjj vad långt det blev, så nu får det va nog :) Jag beger mig ut lite senare idag för lite mer lydnadsträning. /Hejjrååå...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid lika bra med hjälp på träningen! Kommendering behövs för oss båda! Sen vet jag inte omjag blir så "glad" av att se att Hobbe också har låsningar på andra hundar, men jag konstaterar att han har det så det inte är något som enbart Cider dras med. Sedan fixar Hobbe det bättre än storebrorsan, men det vet du ju redan.... ;)
Tack för träningen igår också och snart är det träningsdags igen! Kan inte bli bättre!

Anonym sa...

Ja, Jeanette.Kommandering er nok lurt og få med seg på treninger, ha, ha.
Har du fått meldt på noe stevne ennå da?
Vi venter spent på opprykket deres vi vettu :)