måndag 26 april 2010

2 krascher på en dag!!!!

Det beskriver gårdagen väl. Trodde inte det var sant när klockan ringde tre på morgonen. Ibland undrar jag om man är lite knäpp när man går upp så tidigt och åker iväg för att tävla 2 klasser i agility. Närmare bestämt 50 mil tur och retur. Anna hade lämnat återbud så det var jag och Sanna som skulle åka och jag skulle plocka upp henne i Örebro. Jag började min resa i ensamhet men snart kom jag att få mig en chock. Innan Karlskoga när jag satt och körde i godan ro så small det plötsligt till och gisses vilken puls jag fick. Den släppte inte förrän jag kört genom hela Karlskoga. Det visade sig att jag kört på en mindre grävling. Ändå tyckte jag att jag tittade så noga efter vilt men jag tittade inte vid mitträcket precis till vänster om bilen så där måste den kommit klivande. Vilket öde för stackars grävlingen. Jag är väldigt glad att bilen verkat klara sig så bra som den gjorde. Innan jag kommit fram till Sanna så ser jag två harar stå på bakbenen och slåss och en tredje tittar på. Trevligt med sällskap i bilen och vi såg mycket djurliv längs vår väg men som tur var ingen mer som korsade den. Rådjurena längs vägen hoppade snällt åt rätt håll.

Väl framme i Söderköping skulle vi starta hoppklassen först. Tyckte jag hade så gott om tid när jag skulle värma upp Hobbe men helt plötsligt var det min tur och jag fick springa fram till plan. Så med en hund som knappt var uppvärmd och en lite stressad matte beträdde vi planen, men jag höll mig lugn ändå. Banan kändes trevlig och Hobbe jobbade på bra. Jag hade missbedömt ett hinder när jag gick banan bara som stod längre ut än jag trott så den vägen blev inte den finaste men han fixade det. Efter en sväng så fick Hobbe lite krokig väg till däcket och vad händer jo han hoppar av lite tidigt och kraschar rätt in med huvet/nacken i nederkanten på ramen på däcket. vet inte om han hoppade på mitt kommando eller om han bara missbedömde avståndet, men tokigt blev det. Blir lite nojig men Hobbe så vi körde på efter att jag konstaterat att han verkade ok. Resten skötte han kalas. Trots missödet går vi mål på 5 fel och tiden 32. ??(någonting) sek . Sedan blir det bråttom till nästa banvandring och jag får säga till för att få gå färdigt. Dagens minus för tävlingen, det andra minuset får jag väl ta på mig själv. Upplevdes visst lite grinig, jag ;) Mycket kf att träna på. Här hade vi gått om tid att värma och Hobbe verkade ok. Starten och balansen fixade han fint. Sedan en sväng där jag vred axeln lite tidigt och han petade då ned pinnen på hopphindret men tog ingången på slalomen fint. Jobbade fint fram till gungan där han flyger av den som en katapult. Matte tar om och vi blir diskade. Vi får ta om den en tredje gång också för nästa gång så står han bakom gungan och tycker det kf:et duger men på tredje försöket får vi till det. A-hindrets kf blir strålande snyggt. Sedan slutar matte jobba de sista hindren och Hobbe river två hinder, aja baja matte... Banorna var himla trevliga men det var svåra slalomingångar på båda klasserna för att va klass I tycker jag men Hobbe fixade dem finfint.

Misty och Sanna gjorde två fina rundor med fem respektive tio fel. Vi passade på att njuta lite av fina vädret innan vi åkte hemåt. Så tidigt har jag aldrig varit klar. Jag tror inte klockan var mer än strax innan halv elva. Trevligt med sällskap hela vägen hem. Vi gjorde några stopp längs väg för att införskaffa proviant till bilfärden och för käka mat. Kan inte säga att vi valde några nyttiga alternativ, men gott var det :)

Innan vi åkte hem så träffa vi Maria och Anette som också skulle köra men de hade fått lite mer sovmorgon än oss. Passade på att hälsa dem lycka till för att sedan packa ihop oss och åka.

På hemvägen såg vi vart jag kört på grävlingen. Jag är mycket tacksam att det inte var en stor best. Hade ju varit gött att sluppit det helt, men men. Så nu får vi lämna in bilen på verkstan och bli fattiga. Tur att man får sådan hjälp med vart man ska lägga sin lön. Måste erkänna att det första gången som jag själv kört på vilt.

/Bloggarn

Inga kommentarer: