torsdag 31 juli 2008

Sol, bad och lydnad

Sommaren är verkligen här, härligt!! Dagarna har bestått av sol och bad och flera kvällar av lydnadsträning. Hobbe är alldeles tokig eller rättare sagt fanatisk till att bada. Han ska bada till varje pris. Han kan stå eller simma i vattnet i timtal. Ibland undrar jag om han är en korsning av en bäver eller utter eller nåt. Han vill bada med alla. Detta är inte så lyckat när man är på en strand med fler personer som också badar. Alla kanske inte gillar en border collie bredvid sig när de badar eller vad tror ni? :)

I måndags var jag till veterinären med Pluto. De kollade tassen och gjorde en seniorkontroll. Tänk vad tiden går, han har blivit en senior redan!! Det blev som jag befarade en dyr nota, men vad gör man inte för sina fyrbenta. Han får gå med tratt och sko ett tag till. Vilket vi alla, både han och vi ogillar. Men så är det!! Han hade bra leder som kändes fina, men visade att han klart ogillade att hon klämde på nån led i vänster framben. Medan jag höll i honom gjorde han inget men sedan släppte jag och då högg han i luften mot tant doktor så då fick han munkorg, den lilla ligisten!! Ingen sätter sig på Pluto inte! Köpte därför glykosamin som veterinären rekommenderade för hans leder som ska förebygga kommande problem.

Stackars Pluto, får inte bada än i värmen. Han tycker verkligen så synd om sig och detta är något han visar tydligt.

Lydnadsträningen med Hobbe har känts fin. Han var för söt när jag i tisdags kväll vid stugan tränade. Jag har ju kört en hel del skick ut till kon, men när jag senare skickade honom till rutan så ställer han sig fint bakom en kon. Han stirrar på mig och tycker han är jätteduktig och jag stirrar tillbaka och inväntar att han ska prova ut själv att flytta sig. Men nej, han flyttar istället närmare konen så han välter den istället. Knäppisen ;) men söt var han! Fjärrskiftena har blivit mycket bättre och igår var det ingen förflyttning alls. Vittringen känns det som om det blev lättare för honom när de andra apporterna också luktar. Då måste han nosa igenom alla apporterna och försäkra sig om vilken det är. Igår verkade det som det blev svårt när husse lade ut dem för han tog upp släppte den för att nosa vidare för att sedan ta den igen. Han tog rätt pinne varje gång. Övar vidare med metallen att han ska hålla i den bättre och bättre upptag. Så jag hoppas att det ska sätta sig ordentligt. Insitten är något som vi också övar med metallen för de är svåra. Han vill gärna sätta sig snett när han har den i munnen.

I onsdags provade jag fiska för första gången i mitt liv. Har aldrig gjort det förut. Brorsan ville inte ha med mig ut när jag var liten för jag tjatade för mycket. Ingen fisk fick jag men nöjd ändå. Jag ville nog egentligen inte ha nåt napp. Då skulle jag tycka så synd om fisken. Det var inte det lättaste att få till rätt knyck med kastspöet så det landade fint i vattnet.

Imorn bär det av ner till Malö för nästa bröllop och veckan därpå på ännu ett nere i Ängelholm... Kul att gå på bröllop, men måste alla gifta sig samma månad :)
(Ska på ytterligare ett senare samma månad)

Ha det bäst!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hm.... ang fisket.. tyckte han att du pratde för mycket??? hm... va? Konstigt? *flinar*


och ang bröloppen.. du har aldrig tänkt på att det kan vara etttecken på att NI ska gifta er? ;)

Ha det bra och simma lugnt i värmen!