måndag 7 juli 2008

Back from Alingsås

En hel helg i hundens tecken :) På lördag morgon styrde jag och Hanna T bilen mot Alingsås, närmare betämt hem till Julia och Viska. Jag blev som ofta sen iväg så vår resa påbörjades något senare än tänkt. Pluto inkvarterades hos mamma. Det blev ett antal stopp längs vägen för att fylla på ens energiförråd med godis, mat, glass... Det var grymt varmt och jag hade önskat att vi haft en påfylld ac i vår bil, men icke. Så vi fick sitta med neddragna rutor och blåsten i håret, men det gick det med. Det var kul att träffa Julia igen och hälsa på lille Isak som nu inte var så liten längre :) Sofie (Julias kompis) hade anlänt strax innan oss, också något sen ;) Jag hann se hennes söta nyinförskaffade flatvalp Bonuz, innan han skulle åka hem med Sofies familj. Valpar är verkligen söta :) Vi var inte mindre än 4 hundar (Viska, Hobbe,Zimply och Dixie), 5 personer och ett barn i en trea, men jag måste medge att det gick alldeles utmärkt!!

På lördagen var det hundbus, bad och spårning som stod på schemat. Hobbe är verkligen så KÄR i Viska. Han tog varje chans för att få busa och flirta med henne. Han har blivit en stor grabb som insett att flickor är mycket trevliga. och tar vaje chans till att leka "don juan". Det fick bli bad för både mig och Hobbe för jisses vad varmt det var. Mycket härligt och avsvalkande. Sedan åkte vi iväg till spårskogen. Hanna var snäll och lade ett spår till mig. Tack så mycket! Måste medge att jag inte är van att spåra i uppförslutande terräng och jag blev mycket trött efter spåret. Då inser man verkligen att flåset inte är där det borde!! Måste ut och fysträna mig själv om jag ska orka med det här med spår eller är alla spår raka kanske?? Jag kan iallfall hoppas? Hur gick det då? Jo Hobbe spårade bra, lite ivrig i början och missade första pinnen och vinkeln. Men ju längre han kom i spåret desto lugnare och bättre spårade han. Vissa vinklar gjorde han alldeles lysande. Den roligaste och sötaste händelsen på hela spåret var när Hobbe stannande upp och nosade på ett ställe där det var högt gräs så jag så honom inte ordentligt. Jag frågade Hanna om det låg en apport där, men nej sade hon. Men när vi har gått ytterligare ett stycke säger Hanna, men han har ju en apport i munnen!! Då har Hobbe hittat en apport och inte fått nån reaktion från mig och då spårat vidare med pinnen i munnen. Härliga voffe, han är väl för go!! :)

På söndagen åkte vi iväg och spårade och körde lydnad. Även här fick man va lite av en bergsbestigare och även då flåsandes efter Hobbe i linan. Idag hade vi inte lika tur med vädret, utan det regnade. Hobbe missade även här första vinkeln, så detta är något jag måst jobba på med. För övrigt är jag supernöjd med hans spårande. Han hittade alla apporterna och kom in med dem fint till mig. Julia hade lagt spår till mig idag och jag Viska. Nästa gång Julia ska jag snitsla mitt spår, så jag inte glömmer hur det går. Jag tyckte jag hade sån koll :( Efter spåret åkte vi ut till Alingsås brukshundklubb för lite lydnadsträning. Hanna fick leka tl i sittande i grupp och platsliggningen. Jag, julia och Sofie tittade på varandra och hjälptes åt med vissa moment vi behövde träna på. Jag bestämde mig för att köra rutan och vittringen. Det brukar rycka i honom när han ligger i rutan och jag går med ryggen vänd ifrån honom, men idag låg han alldeles stilla. Vittringen behöver vi mer träning på helt enkelt. Han blir osäker och plockar upp rätt och sedan måste han kolla och nosa vidare för säkerhets skull... Hanna var snäll och fotograferade oss medan vi andra körde lydnad, så jag hoppas få dem skickade till mig snart så jag kan lägga ut dem här :) Bra intiativ Hanna, alltid lika kul att ha!!

Helgen bjöds på god mat och trevligt sällskap och långa pratstunder om framförallt hundar och hundträning såklart. Tack Julia för den goda maten och en trevlig vistelse hos dig. Tack alla Julia, Sofie och Hanna för en mycket trevlig helg. Hoppas vi gör om detta snart.

Här väntar de på att få gå sina spår (lördag)...





























HEJSVEJS!!

4 kommentarer:

Hanna sa...

Ja, himla trevligt hade vi och många samtalsämnen han vi med på vägen hem också...haha. Var du tvungen att sätta ut just det kortet?! =P

Anonym sa...

TACK för en härlig hundhelg! Det är alltid lika kul att träffa dig och din don juan! Ja, detta måste vi verkligen göra om snart!!!

Kramar Sofie & Zimply

Anonym sa...

Ni verkar ha haft en toppenhelg!!!

Anonym sa...

Toppenhelg var ordet!