tisdag 15 juli 2008

Husse kör agility

I lördags åkte vi först och badade hundarna Erik och jag för att sedan åka till klubben för lite agilityträning. Erik skulle få prova att köra med hundarna. Vi byggde upp en kombination med byten och mycket handling för min del att träna på :) Erik provade först med Pluto och sedan med Hobbe. Det gick riktigt bra, förutom någon miss här och där. Men för att va första gången han provar är jag grymt imponerad. Tror att husse blev lite agilitybiten och kunde tänka sig det igen. Hur gick det då för mig? Pluto skötte sig fint runt banan, men vi övade framförallt på bakombyten. Hobbe krävdes det några gånger sedan fick vi till det fint. Efter en tunnel så stod a-hindret som blindhinder vilket Hobbe gärna ville ta så där fick jag jobba på. Nån gång vände jag upp för snabbt ifrån honom och då kom han mot mig, vilket är helt rätt :) Vi fick sedan ett fint flyt runt banan och det kändes som vi börjar bli ett team :) Tränade bakombyten med Hobbe också. Detta ska jag öva vidare på med båda voffarna.































Så här roar vi oss (se bilden nedan) när husse och matte plockar in hinder. Pluto har hämtat en leksak som han tycker vi ska kasta och Hobbe vallar leksak. Tyvärr syns inte leksaken så bra här :(















I söndags var vi ett stort gäng som samlades ute vid Högmon för att spåra. Jag, Maud, Cissi, Ingalill, Anette och Maj. Tilde var också med såklart och underhöll oss medan vi väntade på våra spår :) Mycket trevligt hade vi det. Till Pluto lade jag ett spår själv och sedan lade jag ett spår till Whiskey. Jag hade visst begränsat mitt spårområde lite mycket. Jag hade fått mer skog tilldelat mig än jag trodde, Men så kan det gå :) Det gick bra ändå även om Whiskey fick jobba på i mkt högt ris. Maj lade ett spår till Hobbe.
Plutos spår gick bra han spårade på bra fram till första leksaken. Efter vi kampat så glömmer han som vanligt vad han håller på med :( men sedan var han igång igen och spårade på bra. Jag är mycket nöjd med hans spårande idag. Provade för första gången att släppa på Hobbe från sidan för att hitta spåret själv men det fixa han inte. Jag brukar släppa på honom direkt på spåret annars. Detta får vi prova fler gånger. Han hittade alla apporter utom en, men den visade jag honom så han hitta den. Han spårade bra och det flöt på bra fram till innan näst sista apporten. Då måste han få upp ett annat spår eller vilt, vad vet jag?? Han spårade ut till vägen och ville fortsätta på andra sidan, men där visste jag att vi inte skulle. Jag vände honom och det dröjde inte länge för han fått upp spåret igen och vi hittade nästa apport, duttiga vovven :)
Antar att det bara är att träna vidare så han blir ännu säkrare på andras spårdofter. Efter spårena tog vi oss en promenad med alla vovvarna för att sedan bege oss hemåt.
Hej hopp!!!

Inga kommentarer: