torsdag 14 augusti 2008

Första veckan

Nu har man snart jobbat en hel vecka. Det gick faktiskt lättare än jag trodde. Som tur är fick jag lite inskolning på jobbet med en lugnare första vecka. Det är många barn som fortfarande har semester så vi har det så lugnt och mysigt.

I måndags bar det av till Kronbacken för att se på de söta valparna. Det är inte mindre än två valpkullar på kronbacken just nu. Emma (den ena tiken) Har fått hela elva valpar!! Jag visste knappt att en hund kunde få så många valpar. Därefter något senare än tänkt åkte vi till klubben för lite agilityträning tillsammans med Anette och Anna. Vi byggde upp tre olika kombinationer som vi körde. Pluto fick göra sitt första agilitypass på mycket länge. Gissa om han var lycklig :) Finns mycket att slipa på men jag var nöjd med träningspasset. Måste bla. träna vidare på kontaktfälten för nu har Hobbe börjat att bromsa på tok för tidigt. Han började bromsa mitt på A-hindret.

Onsdagen = lydnadsträning på klubben. Vi höll oss på andra planen för de nadra hade träningstävling på appellplanen bredvid. Vi är inte riktigt redo för någon träningstävling än. Det finns mycket att fila på kvar innan eliten börjar kännas startklar. kvällens höjdpunkt i träningen var metallen. Hobbe börjar fatta att man ska hålla i den ordentligt. På rutan och apporteringen gick jag lite för fort fram först, så jag fick backa bak för att Hobbe skulle förstå. Jag blev ltie ivrig, men men... Apportering måste jag börja med att andra lägger ut apporterna åt mig. Det får bli nästa steg. Rutan skickar jag från konen och går längre och längre ifrån. Än kan jag inte sätta ihop konen och de resternade bitarna. Var för sig börjar det falla på plats. Det känns gött. Jag fick mig en tankenöt på dumrutan när jag tränade sitt. För han lade sig, ställde sig och satte sig om vart annat och jag tränade bara sättanden. Hobbe lyckades släppa en av träapporterna så den rullade på min fotknöl när han kom springande i full fart mot mig, snacka om att det gjorde ont. Den kom verkligen med en väldig fart!! Jag svor många ramsor för mig själv. Pluto fick träna lite allt möjligt och han jobbade på glatt. Ff var inte lika bra som den brukar och jag försökte jobba på det, men det ville sig inte riktigt. Efter träningen gick jag en promenad med Maj och Seven och Whiskey. Jag kom hem riktigt tidigt, det var länge sedan sist jag gjorde det :) När jag åker och tränar har det en tendens att bli sent.

Snart ska jag ut i spåret och röra på "dököttet" tillsammans med vovvarna och förhoppningsvis en kompis.

På söndag far jag till Frövi för agilitytävling, men tänkte hinna med ett sista genrep imorn. Hobbe startar i båda klasserna och Pluto endast i hopp.


Morsning!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser dere er godt igang med elite øvelsene :-) Dumrutan er en vanskelig øvelse ja. 3 ting på en gang, det er ikke lett nei. Vi sliter med det vi også. Stå blir dekk og sitt blir stå etc. Må vel bare gjenta 1000 ganger eller noe sånt :-)
Lykke til med agility på søndag. Vi krysser fingrene for dere!!