lördag 3 oktober 2009

Vovvi satt fint!!

Idag har jag varit och tävlat lydnad i Sunne. Sanna var snäll och följde med som sällskap både mentalt och socialt. Det uppskatta jag! Tack för att du följde och fick mig att se allt från en positivare synvinkel :) Som ni redan har förstått så räckte inte poängen hela vägen pga två nollor men jag är nöjd ändå. Det kändes ändå som en stor vinst att min lilla skrutt satt så fint i sitt i grupp och när jag var på väg tillbaka så hade han tom öronen fram och satt då fint och rakt. Alla ni som känner oss vet hur mycket vi jobbar med detta så i mina ögon har vi vunnit redan där!! Hade vittringen fungerat också så hade jag gått hem och firat stort. Nerverna blir bättre och bättre även om jag fortfarande inte kan förbereda höger svängar i ff.

Hur gick det då:


sitt i grupp: 10p
plats: 10 p, skönt inga dk:n behövdes den här gången. duttig kille!
fritt följ: 8.5 p. Är supernöjd med språngmarschen och vändningarna på stället. De brukar vara tröga men fungerade kalas nu. FF kändes bra förutom mina högersvängar men det är mattes fel.
Dumrutan: 0p Han gjorde ett kalas ställande men sedan blev han störd av folk och hans matte hjälpte honom inte med något dk och lät inte som hon brukar så på sitt så stod och på ligg så satt han. Fy på mig, men då vet jag att jag måste göra det i lite jobbiga situationer. Lite het och nästan svansen i handen på foten. Nu vet jag hur du hade det förr Anette!! ;) Detta moment vet jag att vi kan men jag sjabbla bort det. Dumma mig!! :(
Inkallningen: 8.5 p. Det var ställandet domaren drog på och inget orda om, men momentet kändes bra och bra fart och lade sig fint och inga dkn den här gången :)
Rutan:8.5 p, när ska jag lära mig lita på hunden?? Ajja baja mig!! Flyttar om honom fast han är inne i rutan men från mitt håll så såg det ut som han hade två tassar ut. Men detta är tredje gången jag är där och petar och gör bort mig!! Så hädanefter ska jag lita på hunden!! Momentet i övrigt gjorde han kalas. Så de avdrag vi fick är helt och hållet mitt fel!
Apporteringen: 9 p, avdrag för tugg och det förstår jag för Hobbe ville knappt släppa apporten den spjuvern ;) Momentet fungerade kalas förutom tugg men i mina ögon så är det en skitsak!
Metall: 10 p, inget att orda om, Hobbe gjorde ett fint moment som jag är nöjd med. All träning
har givit resultat. Så tack Anette för dina tips om apporteringsträning!
Vittring: 0 p. Detta moment ger mig spunk!! Vad jag göra?? han tar upp rätt, släpper letar vidare... Sedan hittar han goa fläckar bakom pinnarna som han undersöker. Jag försöker hjälpa honom men det hjälper inte. Tiden går ut men han kommer in med två, en rätt och en fel. Det var det minsta pinnarna jag sett. Suck..
Fjärr: 7.5p, första ståskiftet blir det dk på och tydligen har han flyttat sig lite också. Annars var det bra skiften men återigen måste jag tänka på mina kommandon. Lite väl ivrig och inte lika på rösten.

Allt som allt slutade vi på en delad 5.te plats med 230.5 p. Mina nerver blir bättre och bättre men jag måste lära mig att bli snabbare att hjälpa Hobbe när det blir svårt med dk:n och inte bli passiv. Kändes lite surt att om jag inte sjabblat mig så hade vi haft ett första pris. Nära, nära men ändå så långt borta. Fast ändå är jag mycket nöjd ändå när min skrutt satt så fint idag på gruppmonetet. Du är världens bästa hund ändå och Pluto också förstås!! :)

Efter tävlingen hjälpte Sanna mig med en vittring och nu gick det mycket bättre. Gick tillbaks till fler pinnar igen. Nu är det vittringsträning i mängder vi kommer att köra :) Skam den som ger sig!! Vi körde uppletande också med alla voffar och de skötte sig fint. Det märktes att jag inte kört särskilt djupa rutor förut men det var kul att prova. Jag fick vara elak tant till Misty och hon lyssnade bra och hon verka tycka om mig ändå :) Tack Sanna för en trevlig dag i Sunne!!Stort grattis till Kristina (2:a) och Lena (klassvinst) i elit i Sunne idag!! Nu är det bara hem och träna inför nästa tävling. Här ska mattes nerver ut och hårdtränas!!!! :)




5 kommentarer:

Cissi o Banditen sa...

Härligt att han satt så fint! Kul =)Rätt inställning att fokusera på det positiva och sen jobba vidare med det som inte funkade idag!

CaEk74 sa...

Vad duktig du är !! Du vet att när allt väl sitter så då är poängen ännu högre och jag tycker att var finfina poäng med tanke på två nollor!! Hejja J !

Anette W o C sa...

Bra att lilla Hobbe satt som han skulle denna gången! Underbart!
Den där attans vittringen kan man hålla på o jobba med ett tag. Men det ska nog bli ordning på den också!

Hege og Gustav sa...

Gratulerer med et kjempe fint stevne Jeanette.Dette går virkelig rette veien. Nervene mindre og mindre for hver gang, så nå kommer 1 premiene rullende. Lykke til med neste stevne.
Ps: om du bruker Dk på søket på neseprøve er det 0 alikevel, så der kunne du ikke ha gjort noe fra eller til.Har nemlig forsøkt det selv ;-)

Kristina sa...

Härligt att sitt i grupp funkade så bra! Vittringen fixar ni till och då sitter förstapris poängen med råge!
Tack för grattis!