måndag 12 oktober 2009

Inte den här gången heller!!

Denna gången har vi tävlat på hemmaklubben och jag tyckte inte det kändes någon skillnad faktiskt. Det är kanske möjligt. Det var många välkända ansikten som skulle tävla.

Hur gick det då för oss. Nä inte den här gången heller!! Det börjar kännas som en ständigt återkommande fras. Det är kanske som Catrin sade igår att det inte är meningen. Kanske är det jag som vill så mycket så det sätter käppar i hjulet för oss. Jag vet faktiskt inte!! Men under resans gång eller alla eltitävlingars gång så lär vi ju oss faktiskt alltid något från gång till gång. Nerverna blir bättre och bättre. Snart kanske jag inte är nervös alls, eller kanske lite bara!! ;)

Jag tänkte börja med det jag är nöjd med under tävlingen!!
Sitt i grupp gick kalas trots att vi hamna bredvid en kon som Hobbe satt fixerad vid. Han satt fint hela vägen!! Så där är jag helnöjd. Platsen gick bra fram till jag kom tillbaka då flög han upp så glatt. Tror det var en grabb som hade hög förväntan på belöningen och kanske en matte som råka snegla på honom. Denna miss är inget jag grävde ned mig för, men jag tyckte poängen var lite ynklig. En femma trots att han låg hela tiden fram till missödet när jag var tillbaks bredvid honom. FF kändes idag mycket bättre än det brukar. En något stel förare fortfarande men bitvis gick Hobbe grymt bra och jag hade tom tid att le och känna det så vi tar små, små steg i rätt riktning även om det i min meningen går alldeles för långsamt framåt.. :) Men vi går ju inte bakåt iallafall!! ;) Dumrutan var för het på foten så han låg lite väl långt fram men skiftena var fina och idag hjälpte jag honom med ett dk i sittet. Inkallningen var bra en något sned halt bara!! Dagens höjdpunkt var vittringen!! Vi satte den. En något nervös matte letade febrilt efter sin autograf och äntligen där var den. En välförtjänt åtta. YYeess äntligen funkar det på tävling också!! Skönt om all träning nu har givit resultat!! Fjärren tänkte matte på sina kommandon och han fixade det kalas!!


Dagens bottennapp:
Rutan, apportering med dirr. och nästan gult kort :( Ja rutan var katastrof. Han springer förbi kon fast jag ger honom kommando och sedan försöker jag styra dit honom men det var svårt. Vet inte om han trodde det var apportering eller om han trodde han skulle springa till spånet. När jag sedan skulle skicka honom till rutan springer han helt fel och ut till något som ligger i gräset, en pinne eller nåt. Hobbe såg helt enkelt inte rutan. Detta kändes riktigt surt när det hade gått så bra fram till dess. Detta moment vet jag att han kan bara jag stoppar honom i rutan i rätt tid. Så jag blev både snopen och dyster efter detta. Innan jag ska göra nästa moment apportering med dirr. Så klagar domaren på att jag får gult kort om jag inte har hunden vid sidan mellan momenten. För er som känner oss vet att jag har nog att jobba med ändå. Jag tänker inte sätta mer krav på min hund som jag nu äntligen börjar få en bra attityd på genom i stort sett hela programmet. Däremot så satte eller lade jag honom efter att jag belönat istället för att han inte skulle springa runt så. Så mycket spring tyckte jag inte att det var men det störde väl tydligen honom. Jag förstår domaren men samtidigt så känner jag min hund och han är svår att hålla hos mig när vi inte får ge belöningar. Det blev ju extra mycket efter en misslyckad ruta. Suck inte bästa upplägget för nästa moment. Hobbe springer ut till kon men är inte rätt vänd så när jag skickar honom drar han åt det håll han står, nämligen vänster men han ska till höger. Efter flera dirringeringar så kommer han in med rätt apport. Detta moment blev lite fel för båda efter tidigare konskick till rutan som blev så fel. Kanske hade jag kunna ställa om honom vid kon men jag vågade inte riktigt eftersom jag var rädd att göra honom ännu mer förvirrad. Han hade ju faktiskt sprungit ut till kon men stod inte vänd åt mig som jag ville. Så detta får vi ta med oss och tänka på och jobba med. Både rutan och apporteringen vet jag ju att han kan så det var kanske bara osis att det inte gick just då. Kan inte hjälpa att bli lite dyster.

Det känns ibland som om vi aldrig kommer att lyckas med det där första prisen och tror nog att det är just de tankarna som gör att det inte går. Istället för att kunna ha den inställningen att bara ha kul och låta det komma när det gör det. Något som jag har lärt mig är att alltid försöka hitta några saker jag är nöjd med trots allt. Ibland är det bra med någon som hjälper en att se de sakerna och påminna en om det. För efter en tävling är jag duktig på att se allt som gick dåligt och vem gagnar det?? Försöker då tänka på Heidis kloka inlägg som var så passande som gick något i stil med. Oavsett hur det går på tävlingen så tycker sambon om en ändå, man får mat på bordet och ens vänner slutar ju inte umgås eller tycker illa om en för det. De gläds ju åt ens framgångar och stöttar en i sina motgångar. Så bara så ni vet så uppskattar jag att jag har er och att ni finns!!!

Stort grattis till alla duktiga hemmaekipage som gjorde fina insatser under gårdagens tävling!!!

2 kommentarer:

Anette W o C sa...

Varje gång man tävlar så kommer man på något nytt som man skulle tränat mer på. Ett återkommande fenomen för de flesta tror jag... Jag tycker ni är duktiga i alla fall!

Anna och Igloo sa...

tack för grattiset i bloggen min :) snart tar vi det båda två :)