måndag 18 maj 2009

Så kan det gå...




Fredagen var lite omvälvande för natten till fredagen kissade lilla Hobbesson inomhus och det har ju som sagt inte hänt sedan han var valp. Det var verkligen värsta pölarna. Erik var snäll och åkte in med honom för han fortsatte kissa floder hela dagen vilket han inte brukar göra. Det var inget allvarligt. Glömska jag kommer inte ens ihåg vad det hette :) De spolade rent för det var irriterat och sade att det är något som drabbar många hanhundar men som de inte gör något åt. Tydligen hade denna behandling varit mycket trevlig kanske tom lite väl berättade husse :) Kanske kommer han tycka om att gå till veterinären nu!!! ;)

I helgen har jag varit till Säffle på agilitykurs för Emelie Merenius med Hobbe. Det har varit mycket lärorikt och vi har haft ett toppen väder hela helgen. Det var åtta ekipage med olika hundraser. Kul att lära känna nya trevliga människor. Vi har övat på bla. att hitta och se linjer, framför- och bakombyten, tighta svängar etc. Vi fick först gå och prova själva och sedan gick vi igenom igen och hon berättade sin syn på kombinationen och vad vi skulle tänka på. Snacka om att man tänkte kortsiktigt i kombinationerna. Detta var mycket nyttigt. Inser att jag står och väntar alldeles för länge på min hund i bla. byten och svängar. Det är som om inte benen och kroppen kan röra på sig och att jag inte riktigt litar på att han faktiskt följer mig. Att det ska vara så svårt att röra sig hela tiden i framförbytet. Jag blir liksom stående och inväntar honom en liten stund vilket gör att jag i nästa stund hamnar efter, suck. Vem har sagt att agility är lätt!! Men det är himla skoj. Det är nog faktiskt min favvogren :) om ni inte redan förstått det! :) Förr hade jag svårt att få ut min herre i grundsvängar men detta är inget problem längre nu kan jag tom trycka ut honom på ytterligare hinder längre bort som vi inte skulle ta. Snacka om känslig hund. Matte vrider inte tillbaks axlarna ordentligt och hunden tar då ett hinder som står längre ut på samma linje, så kan det bli ibland :) Så nu får jag jobba med att jobba in Hobbe i svängarna och hålla in armarna och träna mig på dessa j...a framförbyten. Närrå, men blir så irriterad på mig själv att jag ska ha så svårt att få till det.

Helgen slutade inte så lyckligt för mig, tyvärr... I sista kombinationen i dubbelboxen hände nåt som inte får hända just nu. Vi jobbade med framförbyten som jag skulle få till och sedan full sula framåt. Vi gjorde om och om och fick till framförbytet men matte väntar ju som sagt för länge så jag hamnar efter och sedan tar han fel hinder nummer två. Vet inte riktigt vad som hände men det small till sade Emelie. Sedan kom jag ett hinder fram och det var ett faktum... Vaden gjorde så ont. Antingen sprang jag in i hinderstödet eller sträckte mig i vaden. Kan inte träna dubbelbox och framförbyten med stora stakethinderstöd för då springer jag in i dem! Jag ser bara hunden eller rättare sagt hinner bara se hunden vilket ju inte är så bra. Klöviga jag!! Så jag gillar små tävlingshinderstöd bättre. Tur att det bara var teori kvar och att det hände nu på kursens sista dag. Alla var så snälla och hjälpsamma, tack så mycket allihopa för hjälpen. Tack Emelie för en toppen kurs! Så nu sitter jag här hemma och försöker vila vaden. Känner mig som en gammal tant. På torsdag är det ju agilitytävling och måtte min vad vara bra till dess. Blir rastlös av att bara sitta här hemma men som sagt kan jag inte göra så mycket mer för vaden tillåter inte det. Håll tummen för att detta går över fort.

Fanns många fotografer på kursen. Sanna och Vicki som också gick kursen fotade för fullt. Så när jag fått bilder så lägger jag ut några här. Bra kameror och många fina bilder på voffarna tog de. En bra kamera gör sådan skillnad och givetvis spelar fotografen också roll :)

Håll tummen nu!

6 kommentarer:

Anette W & C sa...

Låter som en jätterolig kurs! Och det där med att hålla reda på vart man har sina armar o ben är inte på något vis lätt! Hoppas verkligen att du piggar på dig till på torsdag! Annars får vi ta med oss Hobbe o starta honom åt dig! ;-)

Anonym sa...

Visst var det en kanon kurs! Jätte kul att få träffa dig och Hobbe under helgen, han är en jätte fin BC kille!hoppas vaden bättrar på sig till tävlingen, ses i så fall där!Sanna och Misty

Heidi sa...

uFF,DA!Ikke bra med skader!!!
God bedring!!!

Lena& Gubben sa...

Stackars dig,hoppas det känns lite bättre nu,verkar farligt med agillity,ha,ha,ha............
Krya på dig / Kram

Hege og Gustav sa...

Håper virkelig at du føler deg besre Jeanette. Jammen er det fort gjort og få noen skader når det går så fort.
Krysser fingre for at du er frisk og rask til kennel treffet neste helg og ag stevne for det i morgen. Lykke til!!!!

Emelie sa...

Hoppas att din vad har blivit bättre nu. Var ju verkligen inte meningen att pressa er tills du skadade dig ;-)

Var hursomhelt roligt att se er i helgen. Ni kommer helt klart bli livsfarliga på banorna! Kom bara ihåg att läsa banan och ge gärnet!!!