måndag 24 augusti 2009

en blind matte!!!

I helgen har jag och Hobbe varit till Munkfors bk på agilitytävling med oss i bilen var också Ellen med sina vovvar. Eija skulle dagen till ära debutera i hoppklassen. Vi började med hoppklassen. Banan kändes lite klurig med en svår slalomingång men ändå en kul bana. Catrin kom med snälla råd under banvandringen och detta tog tacksamt emot. Tyvärr klantar matte till det hela så vi blir diskade. Jag sätter Hobbe fint i starten och går iväg som jag alltid gör och sedan säger jag ok och ser då i samma stund att Hobbe flyttat sig och sitter framför/under första hindret. Innan det kopplar vad han gjort har jag som sagt redan sagt att han fått starta. Hobbe springer under första hindret och vi är diskade. Resten av loppet kändes så himla kalasbra. Det blev en snurr vid plattan tunneln och en pinne ned annars går allt som en dans. Han tar den svåra slalomingången superfint. Efteråt frågar mig många om jag inte tittar på hunden när jag startar men det gjorde jag men det kopplade inte i hjärnkontoret. Jag är som sagt så van att jag har en hund som sitter i starterna att jag inte förstår att han har rört sig förrän det är försent
:( Men, men så kan det va. Inget att gräva ned sig för! Agilityloppet tar jag också på mig. Jag hade dagen innan konstaterat att om jag är efter Hobbe i slalomen måste jag hjälpa honom med rösten för att han ska fortsätta men matte är knäpptyst och han går ur :( Denna gången gick jag tillbaka flera gånger i starten. Jag har kommit på att jag alltid vrider mig och sedan säger ok så detta skapade förvirring för min lilla vovve. Han lyder min kropp inte mitt kommando så detta får vi ta med oss hem och öva. Efter min miss i slalomen tappar jag lite av mitt fokus och gör lite små tabbar på några ställen och då blir Hobbe lite vid och det blir någon snurr och så. Så i hemläxa ska vi öva stadga och längd på kf och starter. Det som kändes så gött var att Hobbe i båda klasserna satte slalomingångarna lysande! Detta har vi ju haft lite trixigt med på tävling så det kändes så himla skönt. Lite besviken var jag på mig själv över mina tabbar men allt som allt är jag nöjd ändå. Hobbe och jag jobbar nu som ett team och han lyssnar fint när matte styr ordentligt! För ett år sedan kunde jag bara styra honom bitvis i banan så det har gått framåt, även om jag ibland blir lite hemmablind och glömmer det!

Grattis till Tuva och Anette som tog pinne på tävlingen i munkfors!

Igår var vi till Kil och tränade lydnad med ett härligt gäng. Jag blev kommenderad igenom elitlydnaden. Tack allihopa för en trevlig kväll, men dock mycket myggig :) På det stora hela är jag nöjd och det som inte gick bra gick jag ut och övade i parken ikväll så nu känns det också bra. Sedan får det gå som det går på tävlingen men genrepet kändes bra. Nu blir det vila för Hobbe i veckan så blir det tävling i helgen i både lydnad och agility.

Nej, nu är det bäst man går ut på en kvällsprommis med grabbarna så blir det sängen nästa!

/Natti, natti på er.

1 kommentar:

Anette W & C sa...

Tack för grattis o lycka till i helgen! Ska bli kul att höra hur det går för er både på lydnaden o på agilityplanen. Vi håller tummarna så hörs vi på SMS.