måndag 20 oktober 2008

Måndag igen...

Ja så var det måndag igen, men det känns faktiskt bra.

Under helgen blev det en tur till Forshaga bk för en titt på lydnadstävlingen och kronvallarvoffar som skulle starta. Tyvärr sov jag lite länge. Jag brukar alltid vakna så tidigt på helgen, men nu var visst sängen väldigt varm och go ;) Så jag missade när Madde & Vegas och Carola och Isi körde. Det hade varit kul att se. Stort grattis till Louise &Vilje som tog ett första pris i trean och nu är uppflyttade till elit, Carola & Isi till deras andra första pris i tvåan och Anette & Cider som vann elitklassen. Härligt jobbat. Madde hade missat ställlandet så tyvärr räckte inte poängen till ett första pris, men nästa gång så. Kul att träffa alla igen. Hobbe smöra in sig hos domaren Gunnar så han tänkte ta med honom hem :) Undrar om han hade en plan med det Hobbe ;) Det är kanske för honom vi får starta! Ger fjäsk pluspoäng ? ;)

Anette övertala mig att träna lite efteråt, vilket från början inte var min tanke. Agilityhindren skulle byggas om så det fick bli lydnad. Jag körde bara några moment med Hobbe. Jag fick låna Anettes lilla metallapport och jag har aldrig sett Hobbe göra en sådan bra metallapportering. Han höll den hårt utan skrammel som det brukar bli annars. Jag blev glatt förvånad. Var det storleken?? Då har storleken betydelse trots allt! ;) Fjärren gick sämre. Den är jag inte nöjd med. Jag använder så olika röstläge/tonfall beroende på om jag står nära eller långt bort så det blir dk på kommando. Att det ska vara så svårt. Jag har förut haft både bakåt sitt och stå för att han hade framåtdrift men nu har han bakåtdrift. Nu får vi ha framåtstå istället, så får vi se hur det blir. Vi gick lite fritt följ, backade och svängar i språngmarsch. Fick några tips av Anette som jag ska träna på, mången tack. Pluto fick gå lite fot och lite hopp över hinder. Detta var han mycket nöjd över för han hade tidigare under dagen gnällt och gnisslat över att bara få stå se på. Han var duttig och vi tränar ju mest för skoj utan krav. Han har aldrig haft så bra kontakt som han har nu i fria följet, så lite konkurrens kan göra susen :)

På kvällen gick vi iväg i regnet till en kompis som skulle ha fest. På denna fest skulle man ha hatt, men det ägde jag ingen så det fick bli keps. Jag är ingen vän av huvudbonader annars, men vad gör man inte när det bjuds till fest! Det bjöds på både god mat och dryck. Vi tjötade och hade det trevligt. Alltid lika trevligt att inte behöva bli fullast på festen utan att andra får stå för det. Jag hoppas ju att jag har gjort mitt för i år, men det vet man väl aldrig... Vi vandrade hemåt inte alltför sent för att promenera med de fyrbenta vännerna som välkomnade oss med höga stämmor. Pluto har på det planet ingen bra inverkan på Hobbe. Båda skäller eller jag ska inte kalla Hobbes konstiga ljud för skall, men de låter båda! Vet inte om grannarna uppskattade den sena hundsymfonin.

Igår for jag hem till Ingalill för lite tandvård av voffarna och lydnadsträning. Hobbe och jag var inte riktigt överens men jag avslutade varje moment när det gick som bäst. Han var ltei väl ivrig iväg och lyssnade inte alltid på mig. Vi tränade rutan, vittring (det momentet kräks jag på
:( Jag får inte riktigt till det så ofta), apportering med dirrigering, sakta marsch...
Tack så mycket Ingalill för du tog tandstenen på voffarna. Pluto låg snällt och stilla, lite sur blev han en gång men skötte sig över förväntan bra. Hobbe försökte leka ål för att slippa undan men den gubben gick inte :) Men han va duktig han med fast mera slingrig...

Nä nu ska jag åka iväg i regnet för att valla lite bän eller rättare sagt Hobbe...

Bä, bää!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig aktive dere er. Gjeting, agility og lp. Blir helt sliten jeg. Forstår ikke hvor mange timer dere svensker har i døgnet. (Anette har jo også mange flere timer enn meg)Det må være noe med den svenske lufta tror jeg ;-) Lykke til videre med lp treningen!!!

Anonym sa...

Vad gör ni på måndag kväll? den 27:e alltså, tid för lite hundträning?
Kram!

Anonym sa...

Jo, träna ska vi hinna med mer, fast nu kanske vi får bli bättre på att avtala tid o plats när vi inte bor så nära varandra längre...
Hobbes metallapporteringar var verkligen kalasbra!!!!

Anonym sa...

Hej på er !
Oj vad duktig du är å tränar.Bra gjort av Hobbe att fjäska in sig,tycker jag,det kanske fungerar ?? ha.ha....
fortsatt lycka till med träning & tävlingar.
Kram från oss

Anonym sa...

Va skoj! Åker till K-stad på måndag kväll, kanske uppe vid 19, passar kl.19? När slutar du jobbet?
Kram!

Anonym sa...

Hej!! Låter som er träning går toppen!! Anette är bra på att se detaljer hon! :) Kanske ses på HBK imorgon?? Malin & Keno